I praksis skiftes tastatur ud med mikrofon - og medarbejderne taler med deres computer, når de for eksempel skal skrive et brev til en borger. Det er nemlig langt hurtigere at tale end at skrive, og dermed kan der spares masser af tid foran skærmen.
En af medarbejderne, ungerådgiver i Lolland Kommune H.C. Andersen, har i næsten to år været en del af kommunens forsøgsprojekt med talegenkendelse.
- Jeg skriver med ti-finger system, men alligevel vil jeg tro, jeg sparer ca. 25 - 30 % arbejdstid på mit skrivearbejde med det nye system,siger han til P4 Sjælland.
Talegenkendelse fungerer ved, at et computerprogram optager det, brugeren siger. Herefter bliver det omdannet til tekst på skærmen, kun et par sekunder forsinket.
- En normal computerbruger taster med cirka 100-200 anslag i minuttet, alt afhængig af træning. Til forskel herfra ligger talegenkendelse på omkring 400-600 anslag i minuttet. Det er de data, vi kan trække ud fra vores systemer, siger Ulrik Kjærgaard Sørensen, projektchef hos KMD, der leverer talegenkendelse til 19 af landets 98 kommuner.
Det kræver dog, at man lærer at tale korrekt til sin computer. Det siger Morten Højfeldt Rasmussen, der på Aalborg Universitet har brugt talegenkendelse i forbindelse med sin forskning i automatisk læsetræning af ordblinde.
- Når man taler til en computer, skal man være meget tydelig og få alle endelser og småord med. Alle de her små ord som for eksempel ”og” og ”at” skal udtales, så systemet kan høre dem, siger han til P4 Sjælland.
Den nye investering bringer Lolland Kommune med i front blandt den tredjedel af landets kommuner, der bruger den nye tidsbesparende teknologi. Håbet er, at det kan være med til at styrke økonomien i den trængte kommune.
Ind til videre er det kun de medarbejdere, der sidder på kontor, som bruger talegenkendelse. Men håbet for fremtiden er, at det også kan udvides til de store grupper af medarbejdere, der er på hjemmebesøg i for eksempel sundheds- eller hjemmeplejen.
- De bruger rigtig meget tid på at dokumentere deres besøg. Og det vil det være rigtig smart, hvis de kan tage den nye teknologi med sig og gøre det mens de er hos borgeren, siger Birgitte Rønnow, udviklingschef i Lolland Kommune.