Foto: Shutterstock

Ny kampagne sætter fokus på krænkelser af unge i butikker

Erhvervsliv

18/11/2020 10:36

Theis

Verbale overfusninger, seksuel chikane og trusler kan ramme unge, der arbejder i kasselinjen. Derfor sætter Arbejdstilsynet nu fokus på problemet med en ny kampagne.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Unge, der arbejder ved kassen, er i særlig risiko for at blive udsat for verbale overfusninger, seksuel chikane og trusler fra kunder. Derfor vil Arbejdstilsynet nu igangsætte en kampagne for at sætte fokus på problemet, og at arbejdsgiverne har pligt til at beskytte de unge mod krænkende adfærd.

Arbejdsgiveren skal sørge for klare retningslinjer

Arbejdsgiveren skal bl.a. sørge for, at der er klare retningslinjer, grundig oplæring og instruktion, så de unge altid ved, hvad de skal gøre, hvis de oplever ubehagelige kunder. Derudover skal arbejdsgiveren planlægge og tilrettelægge arbejdet, så risikoen for krænkende handlinger er effektivt forebygget.

Helle Klostergaard, kontorchef i Arbejdstilsynet, fortæller:

”Det kan være en rigtig voldsom oplevelse at blive truet, chikaneret eller skældt ud af vrede kunder – og når man er ung og helt ny på arbejdsmarkedet kan det give ar på sjælen, hvis ikke der bliver taget ordentligt hånd om problemet. Derfor vil vi gerne gøre arbejdsgiverne opmærksomme på, at krænkende adfærd mod unge i kasselinjen faktisk er et stort problem, som de har pligt til at sætte ind overfor.”

Vigtigt at de unge fortæller om oplevelsen

Selvom kampagnen primært henvender sig til arbejdsgiverne, vil Arbejdstilsynet også gerne nå ud til de unge med et budskab om, at krænkende adfærd er helt uacceptabelt, og at det er vigtigt, at de fortæller om oplevelsen.

”Nogle unge kan være usikre på, om de selv har været skyld i situationen. Til det er der bare at sige én ting: Krænkende adfærd er aldrig i orden, og det er vigtigt, at de unge ved, at det er fuldstændigt uacceptabelt, hvis nogen opfører sig ubehageligt over for dem. Det vil vi gerne sende et signal til de unge om – og opfordre dem til at fortælle det til deres arbejdsgiver, kollega eller deres forældre, hvis de føler, der er kunder, der overskrider deres grænser. Det er rigtig vigtigt, at de ikke går rundt med oplevelsen for sig selv,” siger Helle Klostergaard.

Kampagnen igangsættes på baggrund af Arbejdstilsynets tilsynserfaringer samt forskning om unges arbejdsmiljø i detailbranchen, der peger på, at unge medarbejdere i butikker oplever vrede eller utilfredse kunder, som kan have en grænseoverskridende adfærd, og at unge også oplever at blive udsat for seksuel chikane.

Gode råd til arbejdsgiverne:

o   Som arbejdsgiver har du pligt til, at arbejdet planlægges, tilrettelægges og udføres, så risikoen for krænkende handlinger fra kunder er effektivt forebygget.

o   Sørg for at kommunikere nogle klare retningslinjer, så ingen medarbejdere er i tvivl om, hvad de skal gøre, hvis de bliver udsat for krænkende handlinger.

o   Oplær og instruér dine unge medarbejdere i, hvornår der kan opstå konflikter, og hvad de skal gøre, hvis det sker.

o   Forbered dem på, at krænkende handlinger kan finde sted, så de ved, at det ikke er deres skyld.

o   Grib ind over for kunder, der opfører sig grænseoverskridende over for dine medarbejdere. Det er ikke den unges ansvar at håndtere vrede kunder. Vær ekstra opmærksom på helt unge, der sidder i kassen.

o   Tal med de unge medarbejdere om seksuel chikane, og hvordan de skal forholde sig, hvis de oplever det.

Gode råd til unge medarbejdere:

o   Når du starter på et nyt job, har du krav på at få en ordentlig oplæring. Sørg for at stille spørgsmål, hvis du er i tvivl om noget. Du kan fx spørge om, hvad du skal gøre, hvis en kunde klager, bliver vred eller opfører sig grænseoverskridende.

o   Står du i en situation, hvor du føler dig utryg eller usikker på, hvordan du skal takle en kunde? Så hiv straks fat i din arbejdsgiver eller en kollega, der kan hjælpe dig.

o   Har du oplevet, at en kunde har overskredet din grænse? Så fortæl det til din arbejdsgiver eller en kollega. Det kan også være en god ide at tale med dine forældre eller andre du har tillid til, så de kan støtte dig.

o   Husk at du ikke er skyld i situationen. Krænkende adfærd er aldrig i orden.

Mest Læste

Annonce

10/12/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.