Hvordan betaler du, når du handler i supermarkedet?
Flere og flere danskere vælger de digitale muligheder med de såkaldte "wallets", hvor ens betalingskort er registreret på ens telefon eller smartwatch, så man kan betale ved blot at lægge en af de ting på kort-terminalen.
Men nu har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgivet en vejledning med titlen "Frit valg af betalingsvaremærke" i fysiske butikker, og det kan gå hen at ændre hele betalingshandlingen radikalt.
Skal vælge på terminalen
Vejledningen er udarbejdet i forlængelse af, at Visa og Nets har vedtaget nye vilkår for de såkaldte co-brandede betalingskort. Co-brandede betalingskort kombinerer forskellige kortmærker og kan for eksempel være et Visa/Dankort.
Vejledningen har særlig fokus på co-brandede kort i forhold til mobile betalingsløsninger som eksempelvis Apple Pay og Google Pay, når kortet bruges i den fysiske handel.
Reglerne i interbankgebyrforordningen skal blandt andet sikre, at både forretninger og forbrugere frit kan vælge, hvilket kortmærke de ønsker at betale med. Forordningen indeholder således et forbud mod, at betalingskortordninger eller licensaftaler gør det svært for – eller forhindrer – at en kortudsteder co-brander to eller flere kortmærker eller -applikationer på ét kort.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning dikterer, at den eneste måde forbrugerne fremadrettet kan have et reelt valg i forhold til betalingsløsning, bliver via betalingsterminalen i butikken, frem for at lade forbrugeren selv vælge gennem en digital wallet.
Frygter besværlig betaling
Hos VISA frygter man, at den nye vejledning kommer til at gøre betalingen mere besværlig for den enkelte forbruger.
"Vi forudser, at den nye vejledning vil have en negativ effekt for både forbrugerne og konkurrencen i Danmark. Ligesom den vil være et tilbageskridt for selve kundeoplevelsen i forhold til, hvordan man ønsker at betale i butikker," lyder det fra VISA i en pressemeddelelse.
Det er vigtigt at pointere, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning alene forholder sig til de situationer, hvor kunden fysisk gennemfører en betaling. For betalinger ved e-handel er der fortsat et reelt valg via en digital wallet.
Det er uklart, hvorfor der skulle være forskelle mellem online køb og fysiske køb.