Medierne har det sidste halve års tid skrevet side op og ned om de dystre udsigter for valgdeltagelsen ved kommunalvalget 2013. Ikke mindst i forhold til de yngste vælgergrupper. Aabenraa Kommune vil gerne gøre de dystre udsigter til skamme og har derfor udarbejdet en unge-kampagne. Målet er en så høj valgdeltagelse blandt de unge vælgergrupper som muligt.
- Vi ved, de unge har en holdning til, hvad der foregår i kommunen. Der ser vi bl.a. på Facebook, fortæller borgmester Tove Larsen. Vores store udfordring er nu at konvertere engagementet på de sociale medier til en tur i valgboksen. Derfor har vi valgt at ”udlicitere” kampagne-opgaven til en gruppe unge, for de kan levere autenticitet i både form og indhold. Vores overordnede strategi er at involvere og ikke diktere. Nu håber vi bare, at den store energi, som alle bidragsyderne har lagt i valgprojektet, bliver afspejlet i valgdeltagelsen.
IBC-elev og nu kommunal musikleverandør
Et af tiltagene i unge-kampagnen er 4 videoer, som bliver lanceret i løbet af den næste måned på Youtube og kommunens Facebook-side. Videoerne er lavet af kommunens unge kontorelever, mens musik og lydeffekt er komponeret af lokale frivillige, der reagerede på et Facebook-opslag, hvor kommunen bad om hjælp til at lave lydspor.
Aabenraa Kommune ønskede ikke at lave en Sydfyn Style med tilhørende sagsanlæg og fik derfor ideen til at inddrage nogle af kommunens unge musikere. En af kommunens musikleverandører er Michael Søberg, xx år og studerende på IBC i Aabenraa: - Jeg så opslaget på Facebook og tænkte: Selvfølgelig. Jeg er elevrådsformand på IBC og kan lide at have indflydelse på det, der sker omkring mig. Og så synes jeg selvfølgelig, at det er en vildt god ide at lade os unge være med. På den mere egoistiske front handler det selvfølgelig også om, at mit navn og min musik bliver eksponeret for et stort publikum.
En vedkommende opgave
Michael er ikke den eneste deltager fra IBC. Faktisk er en hel klasse fra IBC entusiastiske dansere i Aabenraa Kommunes Aabenraa Shake, en lokal version af youtube-fænomenet Harlem Shake. Heidi Louise Sand var med til at lave filmen. Hun fortæller, at det har været spændende at lave valgfilmene: - Vi som elever har måttet komme med sjove og anderledes ideer til filmene. Vi har også selv filmet, lavet manuskripter, rekvisitter og meget andet. Vi ville gerne vise vores med-unge, hvorfor det er vigtigt, at de stemmer, og vise, at kommunalpolitik faktisk berører meget af deres hverdagsliv. Vi synes, vi har fået lavet 4 fede og anderledes film, som både er informative og lige til at grine af.
Videoerne bliver løbende lanceret på kommunens Facebook-side.
1) Aabenraa Shake (22.10)
2) Valgbussen rammer uddannelsesstederne i Aabenraa (25.10)
3) En rap om, hvorfor kommunalvalget rager Aabenraa Kommunes unge (29.10)
4) Valgvideo om, hvor man kan brevstemme (7.11)