”Det er helt fantastisk at få set på vores arbejdsgange med friske øjne. I dette konkrete tilfælde har en skarpsindigt borger sendt et forslag om en anden procedure med hensyn til håndteringen af parkeringskort, i det tilfælde at man har fået en ny bil. Borgerens løsningsforslag er så indlysende og logisk, at vi straks er gået i gang med at ændre vores hidtidige procedurer”, fortæller Dorte Glerup Jensen, sekretariatsleder i By- og Udviklingsforvaltningen.
”Ændringen betyder mindre bøvl for borgeren, og lettere og kortere sagsbehandling, så det er lige efter bogen og helt i tråd med Økonomiudvalgets ønske om at inddrage borgerne i arbejdet med at forenkle regler og arbejdsgange,” fortsætter hun.
Borgerne kan sende deres forslag til forenklinger via websiden ”Væk med bøvlet” på Kolding Kommunes hjemmeside. Efter en uge er der kommet 11 forslag, og heraf er der tre forslag, som vedrører opgaver i By- og Udviklingsforvaltningen. ”Jeg synes, vi har fået en rigtig god start på denne her kampagne, som Økonomiudvalget har taget initiativ til for at fjerne bøvl og unødvendig bureaukrati. Det viser sig jo, at vi i nogle tilfælde vitterligt har fået sammensat nogle uhensigtsmæssige arbejdsgange – men nogle gange kan man ikke se skoven for bare træer. Derfor er det utroligt dejligt, at borgerne viser sig at være med på ideen om at fjerne unødvendigt bøvl. Vi ser frem til at modtage rigtig mange gode forslag”, fortæller By- og udviklingsdirektør Stefan B. Andersen, og forsikrer, at hvor det er muligt vil man luge ud i bøvlet så hurtigt, som det er praktisk muligt.