Ældre virksomheder klarer sig dårligst på nettet

Ledelse

01/01/2018 10:33

Sasa Kovacevic

Igennem de sidste ti år har dansk e-handel været igennem en rivende udvikling. I denne periode, hvor store dele af dansk økonomi har haft det meget svært, har e-handlen vokset med tocifrede vækstrater hvert år.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Dansk e-handel har igennem de sidste 10 år oplevet tocifrede vækstrater hvert eneste år. Men på trods af denne positive udvikling, så er der fortsat et gigantisk potentiale for dansk e-handel, hvis flere danske servicevirksomheder vælger at kaste sig ud i digital markedsføring.

Igennem de sidste ti år har dansk e-handel været igennem en rivende udvikling. I denne periode, hvor store dele af dansk økonomi har haft det meget svært, har e-handlen vokset med tocifrede vækstrater hvert år. Alene sidste år steg værdien af dansk e-handel med næsten 20%.

Ældre virksomheder tror stadig ikke på e-handel

På trods af denne positive udvikling, så er der stadig et gigantisk potentiale at indfri herhjemme. Der er nemlig stadig mange større og ældre virksomheder, som holder fast i traditionelle marketingsstrategier, hvilket ikke ligefrem gavner e-handlen.

Mange af disse virksomheder har stadig den opfattelse, at de ikke kan få gavn af at være til stede på platforme som Google, Facebook og LinkedIn. Men det er i de fleste tilfælde en forkert antagelse.

For de digitale marketingsmuligheder udvikler sig hele tiden, og det betyder, at man sagtens kan finde sine kunder online, selvom der ikke nødvendigvis er nogle der aktivt søge efter ens ydelser.

Alle virksomheder har nemlig en defineret kunde- og målgruppe, som man kan nå ud til blandt andet via sociale medier som Facebook og LinkedIn.

Et stærkt offline brand er ikke lig med et stærkt online brand

I dag er det som sagt særligt de lidt ældre virksomheder, som endnu ikke satser på digital markedsføring. Dette gælder særligt for service- og B2B virksomheder.

Dette kan hænge sammen med, at man allerede har en stærk brand, samt rigeligt med ordre i bøgerne.

Men det at man har en stærk offline brand, kan ikke altid overføres til den digitale verden. Og derfor bør virksomheder tænke lidt mere langsigtet, end de gør i dag.

For alle forudsigelse peger på, at e-handlen kun vil blive større i de kommende år.  Så hvis man gerne vil fremtidssikre sin virksomhed, så bliver det afgørende, at man formår at gennemføre en digital transformation i tide.

Eksempel: J-jensen.com

Et godt eksempel på en virksomhed, der allerede har gennemført en succesfuld digital transformation ses hos den danske nedrivningsvirksomhed J-Jensen.

J-Jensen er en af Danmarks mest kendte entreprenør- og nedrivningsvirksomheder. Men på trods af deres store offline brand, så var de ikke synlige i den digitale verden.

Men det samme gjorde sig gældende for deres konkurrenter.

Og dette var noget som virksomheden valgte at udnytte til at satse på digital markedsføring. I dag modtager virksomheden efter at have arbejdet med digital markedsføring i 3 år, en stabil og stor mængde leads, som kommer fra både Google, Facebook og LinkedIn. Mange ville måske sige, at der ikke er meget at komme efter online for en så kompleks virksomhed som J. Jensen på nettet, men i kraft af at en ny kunde kan have en værdi på flere hundredetusinde kroner, så er det værd at undersøge sine muligheder og gøre et forsøg på at blive bedre end sine konkurrenter.

Den digitale vej er den korteste vej til udlandet

En anden måde hvorpå danske virksomheder kan få gavn af digital markedsføring, er når det kommer til at udvide sin forretning til udlandet.

I dag kan man i modsætning til for 10 år siden udvide sin tilstedeværelse til nye markeder i løbet af få timer, vel at mærke uden at skulle bruge mange måneder på at lave research.

I dag er der dog, ligesom ovenfor, meget få virksomheder, som formår at drage fordel af disse muligheder. Den digitale grænsehandel i Danmark er i dag fem gange så høj som den fysiske grænsehandel ved den dansk-tyske grænse. Derfor er det et stort potentiale ved at få flere danske virksomheder til at udvide deres forretning til udlandet, særligt digitalt.

Eksempel: Ledon.dk

Et godt eksempel på en ældre virksomhed, der har anvendt digital markedsføring til at udvide sin forretning til udlandet, er den danske legepladsproducent Ledon.

Ledon er i Danmark en af de mest kendte legepladsproducenter, men det er ikke på samme måde tilfældet i udlandet.

Men ligesom det er tilfældet herhjemme, så har udbuddet af legepladsproducenter ikke været særligt stort i vores nabolande, herunder i Sverige. Derfor har Ledon i løbet af relativ kort tid kunnet udvide deres digitale tilstedeværelse ved at supplere deres online marketing indsats i Danmark med en tilsvarende indsats i Sverige.

Indgangsbarrieren stiger hurtigt, når konkurrencen stiger

Både J-Jensen og Ledon er to gode eksempler på, at det kan betale sig at være first mover i en branche, også selvom, at der ikke indledningsvist er en stor efterspørgsel.

For i takt med at flere og flere virksomheder inden for en given branche begynder at satse på øget digital tilstedeværelse, så stiger indgangsbarrieren for at starte en forretning op online.

Dette ser man særligt hos danske webshops i dag, hvor flere brancher har meget, meget høje startomkostninger. Dette gælder særligt inden for brancher som lån, advokatydelser, tøj og ikke mindst elektronik.

Hvis man gerne vil fastholde sin plads i en meget konkurrencepræget branche, så er det meget vigtigt, at man formår at være en autoritet i sin branche.

Eksempel: Ferieboligweb.dk

Et godt eksempel på en hjemmeside, som mange virksomheder i dag kan lære af, er Ferieboligweb.dk.

Ferieboligweb.dk var en af de første hjemmesider herhjemme til at se, at der var et marked for sommerhusudlejning online.

I dag operer virksomheden i en meget konkurrencepræget branche, hvor flere store spillere har meldt deres ankomst. Men en af måderne hvorpå virksomheden har formået at skille sig ud, har været ved at opbygge autoritet.

Dette er blevet blandt andet blevet gjort ved at man har formået at udvide til udlandet meget tidligt, hvilket har understøttet en større forretning og skabt en større risikospredning. De mange års tilstedeværelse har også gjort at mange i dag kender Ferieboligweb, hvilket resulterer i en stor mængde brand-trafik, hvilket de øvrige konkurrenter ikke sådan lige kan komme og tage.

Ens online tilstedeværelse er derfor noget som man skal lægge rigtigt mange kræfter i at opbygge.

Jo senre man kommer igang, jo sværere vil det blive at få foden indenfor. 

Mest Læste

Annonce

10/12/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.