Har du hørt om de 3 B'er?
Hvis du siger, du har, så tær jeg næsten godt garantere, at vi ikke tænker på de samme 3 B'er.
For ting som bygningsoplysninger, BBR-register og boligskat er ikke lige det, der er mest fremme i danskernes bevidsthed, men de er særdeles vigtige, hvis du ejer en bolig, eller har planer om at blive boligejer en dag.
I lyset af det kaos, der har været med de offentlige ejendomsvurderinger, er der nok mange, der nærmest har givet op på at finde ud af, hvad der egentlig foregår, og det forstår man godt. Men det kan være en rigtig god forretning, hvis du bruger lidt kræfter på at sætte dig ind i tingene, og særligt BBR-registret er din ven i denne sammenhæng.
Det fortæller boligøkonom hos Nykredit Mira Lie Nielsen, til Faglige Seniorer.
“BBR-registret er specielt, fordi modsat mange andre oplysninger om os, er det noget, vi selv har pligt til at indberette. Det er lidt anderledes end andre data, der bare bliver trukket automatisk,” siger hun.
Kan give efterskat
BBR-registret er en facitliste med oplysninger om danskernes boliger, og da de endelige ejendomsvurderinger for 2022 ser ud til at lande næste år, er det vigtigt, du får tjekket, om alt nu også stemmer i registret, inden du får vurderingen.
Hvis din bolig for eksempel får en ny varmeinstallation, et nyt tag eller en tilbygning, skal du registrere det på bbr.dk.
Ellers kan du ende med at betale enten for meget i skat eller få en efterregning, fortæller Mira Lie Nielsen.
Hvis den ejendomsvurdering, du får, ender med at være for lav, fordi BBR-registret ikke er opdateret, kan du nemlig blive ramt af en efterskat.
Omvendt kan du også risikere, at du bliver beskattet for højt, og dermed ender med at betale mere i skat, end du egentlig skal.
Skriv opdateringer ind
Der er et nyt system på vej i forhold ejendomsvurderinger og beskatning, men det bliver forsinket.
I september 2023 kom så en omgang meget kritiserede midlertidige vurderinger, og det viser om noget, hvor vigtigt det er at have styr på, hvad der står i BBR.
Og her er det vigtigste råd at blive gode venner med BBR, fortæller direktør for styrelsen Anne-Sofie Jensen.
”Korrekte oplysninger er helt afgørende for kvaliteten af de nye ejendomsvurderinger. Og boligejerne kan selv være med til at sikre, at de data der danner grundlag for deres vurdering af grund og ejendom er korrekte og ajourførte ved løbende at tjekke op på oplysninger i de offentlige registre og ved at indberette ændringer eller fejl samt mangler til myndighederne,” lyder det fra direktøren.
Hvad er BBR-registret?
BBR-registret er en fælles facitliste for alle bygninger over ti kvadratmeter i Danmark. Der er også regler for bygninger som garager og udhuse.
Oplysningerne i BBR-registreret anvendes i staten, kommunerne og i private virksomheder.
Ud fra oplysningerne foretages en vurdering af din bolig. Den vurdering har betydning for den ejendomsskat, du skal betale.
I det offentlige har oplysningerne i BBR-registret betydning for, hvad du kan få udbetalt i offentligt tilskud – for eksempel boligstøtte. I det private gælder det for eksempel låntagning og ejendomshandel.
Det er boligejerens forpligtelse at registrere oplysninger i BBR-registret.
I BBR kan du blandt andet registrere opførselsår, nye varmeinstallationer, antallet af toiletter og boligareal. Det gør du på bbr.dk.
Kilder: Vurderingsstyrelsen og bbr.dk.