Danske virksomheder kan med en kommende frihandelsaftale forvente et boost i eksporten til USA på 27 milliarder kroner, og den samlede danske økonomi vil vokse med 9 milliarder kroner. Dertil kommer 15.000 nye danske arbejdspladser. Så det er helt rigtigt set, at den danske regering nu retter blikket mod USA med en ny handlingsplan, der med 23 konkrete initiativer skal løfte eksporten til USA med 25 procent på tre år.
- Efter at vi i en længere periode har haft stor fokus på vækstmarkederne – ikke mindst i BRIK-landene, så giver det god mening at vende blikket mod USA, siger DI’s afsætningspolitiske chef Peter Thagesen.
Tredjestørste marked
USA er Danmarks tredjestørste eksportmarked, og de amerikanske forbrugere købte danske varer og tjenesteydelser til en værdi af knap 100 milliarder kroner i 2012, der svarer til omkring ni procent af vores samlede eksport.
- Og der sker rigtig mange spændende ting i øjeblikket, som giver muligheder for danske virksomheder, siger Peter Thagesen.
Gode muligheder for at byde ind
Han peger på, at den amerikansk økonomi er i bedring, og forbrugernes lyst til igen at købe high end-varer er voksende. Og i den amerikanske debat er der blevet større fokus på miljø, energi og fødevaresikkerhed. USA er også blevet verdens største marked for økologiske fødevarer.
- Det er alt sammen områder, hvor danske virksomheder har ekspertisen og kan byde ind, siger Peter Thagesen.
Med en ambitiøs handels- og investeringsaftale mellem EU og USA, hvor man fjerner toldbarrierer og tidskrævende fordyrende procedurer, kan man ifølge DI’s afsætningspolitiske chef forvente at det i forvejen solide handelsforhold løftes markant.
Tilmeld nyhedsbrev
Tak for din tilmelding.