Talrige demonstrationer og debatter og investeringer sørger for, at klimaet hele tiden er på dagsordenen herhjemme.
Men en ting er, hvad vi siger, men hvor meget gør vi faktisk selv for at leve op til vores klimaambitioner?
Det har en ny rapport fra Instituttet for Fremtidsforskning forsøgt at finde svar på i samarbejde med Epinion - og noget tyder på, vi skal se at komme ned fra vores høje hest, når vi taler om os selv som foregangsfolk for klimakampen.
Her er nogle af hovedkonklusionerne fra rapporten
På trods af at 62% er bekymret over klimaforandringerne, er kun 55% villige til at ændre levevis. Endnu færre (21%) har en livsstil, der kan beskrives som bæredygtig.
Danskerne kan inddeles i fire segmenter: 1) De grønne forbrugere, 2) Mere holdning end handling, 3) Grønne klimamodstandere og 4) De forandringsuvillige.
Det bæredygtige valg kræver en større indsats af forbrugerne, som også føler, at de mangler viden og vejledning for at foretage bæredygtige valg. Desuden skal det give mening på det personlige plan.
41% svarer, at de kan forestille sig at fravælge en virksomheds produkter i fremtiden, hvis virksomheden udleder meget CO2. Det er imidlertid kun 27%, der har gjort det inden for det sidste år. 27% er dog stadig højt og indikerer, at det er noget virksomhederne bør være opmærksomme på.
Så konklusionen må være, at vi mildest talt kan gøre det bedre, når det kommer til at bekæmpe klimaforandringerne i vores hverdag.