Hvordan nedbringer vi antallet af ulykker i trafikken?
Der er mange bud på det, og der er mange steder, vi kan sætte ind.
En af de ting, der beviseligt koster liv i trafikken, er for høj fart, så et sted at starte kunne være at sætte hastighedsgrænserne ned.
Det kan man så være enig i eller ej, men står det til det svenske cyklistforbund (Cykelfrämjandet), skal grænsen markant ned for bilerne inde i byerne.
Faktisk helt ned til 20 km/t.
Det skriver Sveriges Radio.
Trygt at lukke børn ud
Formanden for forbundet, Per Hasselberg, siger til mediet, at man med 20 km/t i langt højere grad vil kunne lukke børn ud i bymiljøer uden at frygte for deres liv.
Forbundet er dog fleksibelt. De kan gå med til en hastighedsgrænse på 30 km/t i byerne, men man vil helst have, at cyklerne kan køre hurtigere end bilerne.
Og det er derfor, forslaget lyder på 20 km/t.
Cyklistulykke falder ikke nok
Baggrunden for forslaget fra det svenske cyklistforbund er tal fra den svenske Transportstyrelse.
Her viser det sig nemlig, at antallet af alvorligt tilskadekomne eller dræbte cyklister ikke er faldet i samme grad som de samme tilfælde blandt bilister.
Derudover viser talene, at hver ottende person, der omkommer i trafikken, er cyklist.
På den anden side har en rundspørge blandt danske bilister allerede afsløret, at cyklister er de farligste i trafikken. Det kan du læse mere om i artiklen her.