Foto: Bridgestone
Foto: Bridgestone

Dækekspert advarer: Gå ikke efter dette, når du skal have nye dæk!

Bil og motor

06/03/2024 10:20

J. Bøgen

Sommerdækkene skal på inden længe, men du gør klogt i at være opmærksom, hvis du skal købe nye.

Mange bilister har mest fokus på prisen, når de skal købe dæk. For så er det nærliggende at gå på nettet og finde fire billige dæk.

Af flere årsager bør man imidlertid holde sig fra den løsning, lyder det fra dækeskspert Christian Jensen fra Bridgestone:

"Når du køber billige dæk fra udlandet via nettet, er der alt for stor risiko for, at du køber nogle dæk, der ikke er optimale til din bil, fordi du mangler vejledning fra en dækekspert. Kan du fx regne med, at dækket har det rigtige load og speed index?"

Det kan også være svært at gennemskue, om dækket har været korrekt opbevaret. En forkert opbevaring kan resultere i forkortet dæk-levetid eller skader på dækket.

Og hvis der er problemer med dækket, kan du så regne med at få hjælp fra den hjemmeside, hvor du har købt dækkene? Og kan du regne med, at du kan returnere dækkene, hvis du har bestilt forkerte dæk?

Gå efter et dæk, der er testet – og sikkert!

Alle dæk er mærket med et EU-label, som fortæller om brændstof- og energiøkonomi, vejgreb på våd vej og udvendig støj. Mærkningen går fra A til E. Bridgestone har sammenlignet budgetdæk og premiumdæk, og resultatet er slående:

"Et budgetdæk, med et D-mærke er klart billigere end et premiumdæk med A-mærke. Men på længere sigt udligner prisforskellen sig – og mere til. Faktisk sparer du 1.500 kr. med et A-mærket dæk allerede efter 25.000 km. på grund af reduceret rullemodstand. Samtidig er dækket langt mere sikkert end den billige version," fortæller Christian Jensen.

Du kan godt købe et D-labeldæk med lav rullemodstand, der modbeviser eksemplet, men så vil det formentligt performe dårligere på andre parametre, fx ved bremsning på våd vej. Når du køber et budgetdæk, giver du afkald på et eller andet, mens et premiumdæk typisk performer hele vejen rundt.

Christian Jensen anbefaler, at du holder øje med de test, som de store, europæiske motormagasiner og bilorganisationer gennemfører forår og efterår:

"De tester fx dækkene på både tør og våd vej, de tester bremselængde, styreegenskaber, vejgreb, akvaplaning, sidestabilitet, rullemodstand, dækstøj – kort sagt, dækkene bliver testet på kryds og tværs, så du ved, hvad du får. Og kan vælge det dæk, der passer til din bil og sikrer, at den bider sig fast i vejen, bremser effektivt i al slags vejr og er økonomisk i drift."

Forskellige egenskaber

Desværre er der mange, der ikke ved, at der er forskel på dæk, og det er generelt ikke noget, der interesserer bilisterne særlig meget.

"De forskellige dæk er udviklet til at kunne forskellige ting og har forskellige egenskaber. Derfor er det vigtig at vælge et dæk, der passer til din bil og kørestil. Vi oplever, at folk køber store, dyre luksusbiler, som fx en Mercedes eller BMW, fordi de kører meget og virkelig nyder at køre – og så vælger de at spare på dækkene," fortæller Christian Jensen og advarer:

"Det kan gå ud over sikkerheden, rullemodstanden og komforten, og betyder, at du kører rundt i en superdyr bil, hvor du har valgt at spare på den ene ting, der faktisk har kontakt med vejen."

Køb ved en forhandler

Er du stadig i tvivl om, hvilket dæk, der er mest sikkert, og som matcher din bil, dit kørebehov og din kørestil? Så gå til en forhandler. Forhandlerne sælger kun kvalitetsdæk fra anerkendte producenter, som de kan stå inde for. Og ja de er måske lidt dyrere end dem, du finder på nettet. Til gengæld får du professionel rådgivning om det perfekte dæk til netop dig og din bil.

Det gælder i endnu højere grad, hvis du kører el- eller hybridbil, fortæller Christian Jensen:

"Elbiler og hybridbiler er generelt tungere end benzinbiler – op til 2-300 kg. tungere – og har stor motorkraft. Derfor er det endnu vigtigere med optimalt vejgreb – og det får du altså kun med kvalitetsdæk."

Mest Læste

Annonce

07/11/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.