Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Elbiler gemmer på en dyr hemmelighed: Mange danskere tror, at det koster det samme

Bil og motor

27/10/2024 16:27

J. Bøgen

Det kommer nok bag på mange.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

En ny undersøgelse viser, at et stort flertal af befolkningen i de nordiske lande forventer, at elbiler skal være lige så nemme at reparere og vedligeholde som benzin- og dieselbiler.

I Danmark mener 75 procent af de adspurgte, at det er vigtigt, at deres nye elbil kan repareres og serviceres lige så nemt som deres tidligere benzinbil.

Det viser en ny undersøgelse fra FTZ ifølge en pressemeddelelse, skriver Dagens.dk.

Tendensen ses i hele Norden, hvor 76 procent af befolkningen i gennemsnit er enige i, at elbiler skal kunne serviceres på samme måde som konventionelle biler. I Sverige er tallet endnu højere, hvor 79 procent af svenskerne mener, at det er vigtigt, mens Finland ligger på 77 procent, Danmark på 75 procent, og Norge på 72 procent.

Michael Gadegaard, der er CEO i FTZ - Danmarks førende leverandør af reservedele til autoværkstederne, understreger, at det stiller krav til, at teknologi og ikke mindst serviceydelser følger med den grønne omstilling.

Ved du meget om strøm? Tag testen hos SEF Energi og få chancen for et gavekort på 3.000kr til GoGift. (Reklamelink)

En klar forventning

"Det er tydeligt, at bilister på tværs af Norden har en klar forventning om, at elbiler skal kunne repareres og serviceres lige så nemt som benzin- og dieselbiler. Hos FTZ arbejder vi konstant på at sikre, at vores kunder er klar til at imødekomme denne efterspørgsel, da vi ser vedligeholdelse og reparation som en afgørende del af elbilens levetid og værdi. Forbrugernes forventninger understreger behovet for, at både teknologi og serviceydelser udvikler sig i takt med den grønne omstilling", siger Michael Gadegaard.

Undersøgelsen peger på, at selvom elbiler har færre mekaniske komponenter end traditionelle biler, er vedligeholdelse stadig en vigtig faktor for ejernes tryghed. Mange forventer, at reparation og service skal være ligetil, uden at det bliver dyrere eller mere besværligt:

"Men det kræver selvfølgelig, at der hele tiden er dygtige mekanikere med de rigtige uddannelser, som kan servicere og reparere. Derfor er jeg også glad for, at vi i FTZ Akademi udbyder kurser, som sikrer, at alle danske mekanikere har mulighed for at dygtiggøre sig inden for både fossile køretøjer og elbiler", siger Michael Gadegaard.

MEKO, der er moderselskab til FTZ, har igennem flere år udarbejdet Mobility Barometer - den største undersøgelse i norden omhandlende mobilitets vaner og trends hos befolkningen. Over 4000 mennesker har deltaget i undersøgelsen. Mobility Barometer undersøgelsen giver indblik i forbrugernes holdninger til elektriske biler, ny forbrugeradfærd og bæredygtighed.

Mest Læste

Annonce

10/12/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.