Når man driver virksomhed, går tingene ikke altid som håbet.
Selv de mest elskede virksomheder og organisationer kan blive ramt af økonomiske eller organisatoriske udfordringer, der gør, at de pludselig drejer nøglen om.
Bilkrisen har ramt den europæiske bilindustri med et brag, og en af de mest eksklusive mærker i Tyskland er nu faldet som offer for den økonomiske storm.
Det skriver Bild.
Her er der tale om premiumbilmærket Isdera, der er kendt for at bygge sjældne luksusbiler i meget begrænsede oplag.
Du kan se en video af en af Isderas mesterværker i bunden af artiklen.
Producenten har ifølge tyske medier måttet kaste håndklædet i ringen og erklære sig konkurs. Virksomhedsledelsen måtte i sidste uge ty til retssystemet, fordi de ikke kunne afdrage på deres voksende gæld, og fabrikken blev derefter lukket ned.
Historien om Isdera er en fascinerende rejse, der startede i en garage i Leonberg syd for Stuttgart.
Her opstod idéen hos den passionerede bilbygger Eberhard Schultz, der havde forladt Porsche for at forfølge sin drøm om at skabe en helt ny type sportsvogn.
Han imponerede Porsche-ledelsen ved at rulle sin hjemmebyggede model direkte op foran hovedkvarteret, hvilket gav ham et job hos den ikoniske producent. Men drømmen om at designe sine egne biler levede videre, og i 1982 så Isdera dagens lys.
Hver bil, der trillede ud fra Isdera, var et håndlavet mesterværk, udstyret med skarpe linjer og potente modificerede Mercedes-motorer.
Nogle af de mest berømte modeller hed Imperator 108i, Commendatore 112i og Commendatore GT. Det var lynhurtige vogne, der kunne bryde 300-kilometergrænsen og fik designentusiaster til at savle verden over.
Kunderne var kræsne samlere med hang til helt unikke køretøjer, og man skulle ofte have både held og mange penge for at sikre sig en plads i køen.
I 2016 blev Isdera overtaget af Sinfonia Automotive. Planen var at udvikle en elektrisk sportsvogn, Commendatore GT, i samarbejde med kinesiske partnere.
Det projekt blev dog aldrig den store salgssucces, og virksomheden koncentrerede sig efterfølgende om konsulentopgaver til den tyske bilindustri. De seneste måneders finansielle realiteter gjorde det imidlertid umuligt at holde driften i live, og nu risikerer Isdera at få en permanent plads i historiebøgerne.
Kurator Thomas Becker fra Thimmel og Partner er sat på sagen og har 90 dage til at nå en aftale med kreditorerne, så Isdera potentielt kan genopstå. Ellers lukker virksomheden helt ned og efterlader en historie, der for altid vil minde bilverdenen om, hvor skrøbelig selv den mest eksklusive drøm kan være.