Når det kommer til elbiler, er mange nok mest interesseret i, hvor langt bilen kan køre på en opladning, og hvor hurtigt man kan lade batteriet fuldt op.
Men som med mennesker er batterier heller ikke ens, og nu advarer forskeren Eniko S. Zsoldos om, at det en bestemt type batterier ikke har godt at af blive ladet helt op.
I Journal of The Electrochemical Society skriver Zsoldos faktisk, at de såkaldte LFP-batterier, som er batterier med jernforsfat, bliver beskadigt, hvis de står for længe med for meget strøm.
Og her kommer vi så til sagens kerne: Ifølge Zsoldos er det ideelle strømniveau for LFP-batterier nemlig mellem 0 og 25 procent.
Ikke praktisk
Zsoldos anerkender, at det ikke ligefrem er praktisk for en elbilejer at følge dette råd, da man i så fald skal lade køretøjet op i tide og utide.
Han anbefaler derfor, at man ikke lader batteriet op til mere end 80 procents strøm.
Der er dog nogle enkelte gange, hvor det er bedst med en 100 procents opladning, for eksempel i forbindelse med længere rejser, men hvis bilen skal stå i længere tid, for eksempel parkeret i en lufthavn, imens man er på ferie, er det bedst at holde spændingen på batteriet under 25 procent.