Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Fusker Tesla med tallene? Ny undersøgelse viser fejl i beregninger

Bil og motor

27/03/2025 09:32

J. Bøgen

Som om Tesla ikke havde nok problemer allerede.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Den 17. december 2024 kostede en aktie i Tesla næsten 480 amerikanske dollars (mere end 3300 kroner).

I går kunne man få samme aktie til 288 amerikanske dollars (omkring 1936 kroner).

Og prisen er endda gået op siden d. 10. marts, hvor prisen på en Tesla-aktie var helt nede på omkring 222 amerikanske dollars (ca. 1535 kroner).

Tesla er ude i noget af et stormvejr, og Elon Musk mistænkes for at være en del af årsagen på grund af hans tætte forbindelser til Donald Trump og hans DOGE-organisation, der har gennemført utallige nedskæringer i det amerikanske statsapparat.

Og nu er der mere skidt nyt for Tesla.

Fejl i vigtige beregninger

Elbilfabrikanten har nemlig i flere år fremhævet sine elbiler som en løsning til at reducere CO2-udledningen. Beregningerne fra Tesla sammenligner deres elbiler med brændstofbiler og estimerer, at hver bil i gennemsnit sparer 20 millioner tons CO2 om året.

Men en ny undersøgelse fra CO2-beregningsaktøren Greenly udfordrer Teslas påstand om at have forhindret 20 millioner tons CO2 i at nå atmosfæren i 2023.

Det skriver det danske medie Boosted.

Ifølge Greenly er det faktiske tal langt lavere og kan være op til 49 % mindre – omkring 10,2 millioner tons.

Tager ikke ordentligt højde for el-kilder

Greenly mener, at Tesla undervurderer emissionsfaktorerne for den elektricitet, der driver deres biler, og samtidig overdriver udledningen fra brændstofbiler.

Greenlys rapport viser, at Tesla anvender en højere CO2-emissionsfaktor for brændstofbiler end de officielle data fra myndighederne.

For eksempel vurderer Tesla, at amerikanske biler udleder 445 gram CO2 per kilometer, mens de officielle tal ligger på 333 gram. I Europa er forskellen endnu større, da Tesla bruger 459 gram, mens britiske myndigheder kun estimerer tallet til 415 gram.

Derudover kritiserer Greenly Teslas lave estimat af CO2-emissioner fra elproduktionen. Tesla bruger en emissionsfaktor på 116 gram CO2 per kWh i USA, mens Greenly mener, at tallet burde være 78 % højere. Tesla nævner solenergi som en del af deres opladningskilde, men forklarer ikke, hvordan de beregner dens indvirkning.

Hvis det viser sig, at elbilernes klimafordele er blevet overdrevet, kan det få politiske og industrielle konsekvenser, herunder strammere reguleringer og tab af offentlig tillid til elbiler.

Mest Læste

Annonce