Foto: Screenshot, @Imthomasmorales / TikTok
Foto: Screenshot, @Imthomasmorales / TikTok

Kan give svimmelhed, kvalme og hovedpine: Ekspert i luftkvalitet advarer mod denne knap i bilen

Bil og motor

10/12/2023 06:34

J. Bøgen

Nogle stiller dog spørgsmålstegn ved ekspertens argumenter.

En luftkvalitetsekspert har advaret bilister om at være på vagt, når de bruger en hverdagsfunktion på instrumentbrættet i deres biler.

Det skriver The Sun.

TikTok-skaberen Thomas Morales delte en dyster videobesked til platformen, som nu er blevet set 1,8 millioner gange.

Overraskende højt

Han skrev billedteksten til klippet på 45 sekunder: "Brug denne knap med omtanke i din bil..."

Thomas, der ejer et luftkvalitetstestfirma, sagde, at han aldrig tænkte to gange, før han tændte for sin bils luftcirkulationsknap.

Det var indtil han besluttede at tage en af ​​sit firmas luftsensorer med på en lang køretur nordpå til et sommerhus. Han sagde, at det, han lærte, var "chokerende".

Thomas forklarede:

"Så vi tændte for luftcirkulationsknappen, og inden for 20 minutter steg CO2-niveauet, kuldioxid, som er det, vi puster ud, fem gange inden for blot 20 minutter. Højt CO2-niveau er ikke særlig sundt og kan endda føre til træthed. Forestil dig bare, hvor højt det bliver på længere bilture med større familier. Det mere chokerende er, at jeg næsten ikke kunne finde noget om dette online, så prøv at holde denne bils funktioner på et minimum."

Hovedpine, svimmelhed og kvalme

Folk kan opleve sundhedseffekter på steder, hvor CO2 er forhøjet, ifølge Minnesota Department of Health, men symptomerne skyldes normalt andre forurenende stoffer i luften.

Afdelingen sagde: "Ved høje niveauer kan kuldioxiden i sig selv forårsage hovedpine, svimmelhed, kvalme og andre symptomer. Dette kan forekomme, når det udsættes for niveauer over 5.000 ppm i mange timer. Ved endnu højere niveauer ... kan CO2 forårsage kvælning, da det erstatter ilt i blodet - udsættelse for koncentrationer omkring 40.000 ppm er umiddelbart farligt for liv og sundhed. CO2-forgiftning er dog meget sjælden."

Mange, der så Thomas' video, sagde, at de ikke havde nogen idé om de farer, der er forbundet med at bruge dashboard-knappen.

Folk er skeptiske

En bruger sagde: "Åh gud jeg bruger det hele tiden har altid troet, at det var bedre på den måde."

En anden skrev: "Jeg bruger den til at få varme eller klimaanlæg hurtigere til bagsædepassagererne. Vidste ikke, at jeg dræbte ALLE OMBORD."

Men andre var mere skeptiske over for legitimiteten eller alvoren af ​​Thomas' bekymringer.

En person kommenterede: "dette er frygtforsegling. biler er ikke forseglet. der er masser af O2 til dages kørsel med en hel familie, selvom biler var forseglet", hvortil Thomas svarede: "O2 er ikke det problem, jeg henviste til, men den akkumulerede CO2."

En anden spurgte: "Er niveauet på 5x overhovedet en bekymring? Hvis det er ekstremt lavt, kan 5x stadig være meget lavt. Mangler data her."

Og en anden sagde: "Det er en recirkulationsknap. Den bruges hovedsageligt til aircondition om sommeren for at få køligere luft i køretøjet. Hvis ikke arbejder kondensatoren hårdere."

Mest Læste

Annonce