Der er flere grunde til at mange danskere de seneste år har valgt at udskifte deres benzin- eller dieselbil med en elbil.
Her er det blandt andet muligheden for at køre grønt, de seneste års store prisfald på mange modeller, og at det generelt set er billigere at køre på strøm end benzin og diesel.
Men selvom der er penge at spare både på køb af bilen og brændstof, så er mange nye elbiler samtidig så højteknologiske, at selv mindre skader kan koste mere end bilens årlige strømforbrug.
Og da flere analyser samtidig tyder på, at elbiler oftere bliver udsat for skader, er reparationsomkostninger noget, man skal være opmærksom på som elbils-ejer, lyder det fra Troels Meier, der er direktør i Autoparts24.
"Det er meget positivt, at så mange danskere vælger at køre grønt, men det er mit indtryk, at en del bliver overrasket over, hvad selv små dele som en lygte eller en kofanger kan koste at skifte. Men det er en ting, man bør have øje for," siger han.
Led efter det gode tilbud
Når så mange nye elbiler rammer vejene, giver det dog også ejerne af elbiler mulighed for at få nedbragt priserne på reparationer væsentligt.
De seneste års stigende salg af elbiler betyder nemlig samtidig, at mulighederne for at finde nyere dele i høj kvalitet er steget betragteligt i samme periode.
"Alene det sidste år er der sket en tredobling i udbuddet af nyere brugte reservedele til elbiler, hvilket både giver ejere af elbiler mulighed for at spare store beløb i forhold til at købe nyt, og som samtidig ofte også har hurtigere leveringstid, end der er på mange nye dele," siger Troels Meier.
Priseksempler på fabriksnye dele
Forlygte til Audi Q4 e-tron: 22.500 kroner
Frontkamera Volkswagen ID.4: 8.396,25 kroner
Bagkofanger Tesla S: 5.845,00