I oktober måned kunne danskerne sætte strøm til deres elbiler ved 27.298 offentlige ladepunkter rundt omkring i landet. Antallet af ladepunkter er steget meget gennem det seneste år for at imødekomme det stigende antal elbiler.
I oktober 2023 fandtes der 15.783 offentlige ladepunkter, og det betyder, at der er kommet over 11.500 nye punkter på et år. Det svarer til en stigning på 73 procent.
"Vi glæder os over, at vi har en ladeinfrastruktur, som kan følge med markedet og effektivt understøtte elbilisternes behov for opladning. Det har været afgørende for, hvor langt vi er nået med den grønne omstilling, og også en nødvendighed for at opnå en grønnere dansk bilpark," siger Allan Skytte Christensen, chefkonsulent i Mobility Denmark.
157,2 procent flere lynladepunkter
Blandt de offentlige ladepunkter var 3.657 lynladepunkter. Lynladerne har vundet meget frem det sidste år, og antallet er steget 157,2 procent siden oktober 2023, hvor antallet var på 1.422. Lynladepunkter skaber fleksibilitet for elbilsejere i Danmark, som der også bliver flere og flere af. Pr. 31. oktober 2024 fandtes der 314.563 elbiler i den danske bestand, og det svarer til, at der findes 11,5 elbiler pr. offentlige ladepunkt.
"Der er efterhånden et stort udbud af offentlige ladepunkter i Danmark, som stiger i takt med den voksende elbilbestand. På trods af dette er der brug for bedre vilkår for konkurrence på området, som både kan skabe et mere åbent marked og lavere priser til forbrugerne," siger Allan Skytte Christensen, chefkonsulent i Mobility Denmark.
Foreslår forbud mod bundling
Markedet kan åbnes ved at iværksætte et midlertidigt forbud mod bundling af ude- og hjemmeladeløsninger.
Et bundle "lukker" det offentlige lademarked, fordi forbrugerne leder efter én bestemt udbyder i stedet for at orientere sig blandt operatører, mener Mobility Denmark.
Dermed bliver hverken priserne på hjemme- eller udeladning påvirket af åben konkurrence, og det er en ulempe for forbrugerne.
Samtidig kan mulighederne for offentlig opladning opleves som begrænsede for forbrugerne, fordi ikke alle operatører tages i betragtning.
Et midlertidigt forbud mod bundling er blot én af syv anbefalinger fra Konkurrencerådet, som Mobility Denmark støtter, der vil skabe bedre rammer for konkurrence på lademarkedet.