Foto: Antek / Unsplash
Foto: Antek / Unsplash

Mange tror, at det er en propel: Her er betydningen af BMW-logoet

Bil og motor

10/04/2025 08:41

Lukas Andreas

Mange kender ikke den rigtige betydning af logoet.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

BMW er en af de helt store spillere på verdens bilscene.

Hurtige biler, luksuriøse detaljer og den ikoniske grill, der ser ud som om den konstant snerrer af trafikken foran. Men der er én ting, mange bilentusiaster ofte tager fejl af: logoet.

For hvad er det egentlig, BMW’s logo forestiller?

En overraskende stor del af verdens befolkning vil hævde, at det forestiller en roterende propel. Men nej. Ifølge BMW selv er forklaringen lidt mindre actionfilm og lidt mere regionalpolitik.

Det skriver det tyske medie Chip.

Historien starter i 1917, hvor flymotorfabrikanten Rapp Motorenwerke skifter navn og bliver til Bayerische Motoren Werke – BMW.

Samme år får virksomheden sit første logo. Designet er inspireret af det gamle Rapp-logo, men med nye farver og bogstaver.

Det runde logo bliver delt op i fire felter, og i midten troner hvid og blå – farverne fra den frie stat Bayern.

Her kommer det sjove twist: Farverne er vendt på hovedet. Ikke fordi BMW havde en dårlig dag i Photoshop, men fordi man dengang ikke måtte bruge officielle statssymboler direkte i varemærker.

En lidt tung, men vigtig detalje i tysk jura, der har givet verden et logo, mange stadig tror er en flyvende reservedel.

Og hvor kommer så propellen ind i billedet?

Den myte blev født i 1929, da BMW brugte logoet i en reklame for en ny flymotor. Her blev det vist i midten af en roterende propel – og vupti, så var forvirringen komplet. BMW lod fejltolkningen leve i årtier, før de endelig i 1942 selv slog fast, at det altså ikke var hele meningen fra starten.

I 2020 fik logoet så en moderne opdatering – fladere, mere gennemsigtigt og klar til den digitale tidsalder.

Mest Læste

Annonce