Lige godt som Tesla havde sat sig til rette på den europæiske elbilstrone ser det ud til, at geopolitiske spændinger har frataget Elon Musks Tesla bilers stjerne på kontinentet.
I første kvartal af 2025 er salget nemlig faldet så meget, at de er blevet overhalet indenom som europæernes favorit elbil.
Det skriver Futurezone.
Teslas salg styrtdykket så markant, at den amerikanske gigant er blevet overhalet af Volkswagen. Dermed er der sket et magtskifte i den elektriske bilverden, hvor tyske VW nu sidder solidt i førersædet.
Ifølge nye tal fra analysefirmaet JATO Dynamics solgte Volkswagen imponerende 65.679 elektriske biler fra januar til marts 2025. Dermed lykkedes det VW at øge deres salg med hele 157 procent sammenlignet med året før. Tesla måtte derimod se sig slået med blot 53.237 nye biler, hvilket svarer til et drastisk fald på 38 procent – det største fald blandt Europas 30 mest populære bilmærker.
BMW følger lige efter på tredjepladsen med 46.557 solgte elbiler.
Selvom Tesla overordnet set mister terræn, holder Model Y stadig fast i førstepladsen, når man kigger på enkelte bilmodeller.
I første kvartal solgte Tesla 29.770 styk af denne model, selvom det var en tilbagegang på næsten halvdelen sammenlignet med sidste år. Teslas Model 3 tager en solid andenplads med 23.044 solgte biler, også her med faldende salgstal.
Hos Volkswagen er stemningen helt anderledes optimistisk. ID.4 og ID.7 har nemlig oplevet kraftig vækst i salget, og begge modeller ligger lige efter Teslas to førende modeller.
Kia EV3 og endnu en Volkswagen, nemlig ID.3, følger lige bagefter med stærke salgstal.
Ifølge eksperter skyldes Teslas fald ikke blot tekniske forhold. Elon Musks kontroversielle politiske udmeldinger, herunder hans støtte til Donald Trump og den omdiskuterede tyske AFD, har tydeligvis sat sine spor på mærkets omdømme.
Samtidig lider Tesla under leveringsproblemer med Model Y. Volkswagen nyder til gengæld godt af sin brede og attraktive modelportefølje samt introduktionen af flere prisvenlige modeller.
Med elbiler der nu står for næsten 17 procent af Europas samlede bilsalg, tyder alt på, at kampen om det elektriske bilmarked kun lige er begyndt.