Flere og flere biler kører på el. Bestanden af elbiler i Danmark er vokset kraftigt i 2023, og det betyder, at en stadig større del af danskerne svinger turen forbi ladestanderen frem for benzintanken, når familien er på farten.
Selvom elbiler opfylder det samme behov for transport som en bil på fossilt brændstof, så kan det som elbilist være besværligt at regne ud, hvad der økonomisk er den bedste løsning.
Det viser en ny rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der udkom i sidste uge.
Svært at gennemskue mulighederne
Hvilken udbyder er billigst? Kan det bedst svare sig med et fastprisabonnement? Skal man lade bilen om natten, for at få den laveste strømpris?
Der er et væld af ting at overveje, så snart elbilen er bestilt. Mange ender derfor med at vælge den nemmeste løsning frem for den billigste, og det koster tusindvis af kroner hvert år, viser tal fra den netop offentliggjorte rapport.
Analysen konkluderer blandt andet, at koncentrationen på markedet er for høj, at det er for dyrt at skifte udbyder og at der på det danske marked er udbredt anvendelse af dyre abonnementsordninger.
Hele 70 procent af de adspurgte finder det svært at sammenligne priserne på markedet, og godt 80 procent mener, at det er sværere end på brændstofmarkedet.
Hver anden elbillist betaler for meget
I Danmark er de såkaldte flat-rate-abonnementer udbredte. Her betaler elbillisten en fast månedlig pris for at lade frit både på ladeboksen hjemme i carporten og på offentlige ladestander ved motorvejen eller supermarkedets parkeringsplads – vel at mærke kun fra den udbyder, der betales abonnement til.
Den model adskiller sig væsentligt fra det traditionelle brændstofmarked, hvor man kun betaler for det, man bruger.
Udfordringen med abonnementerne er, at mange forbrugere ender med en alt for dyr løsning af frygt for usikkerheden i at betale for det konkrete forbrug.
Abonnementsmodellen kan være fordelagtig, hvis man kører mange kilometer hver måned. Beregninger i rapporten peger dog på, at op mod halvdelen af elbilisterne med hjemmeopladning betaler mere end den billigste løsning, der for de fleste vil være at lade mest muligt derhjemme.
Her betaler man kun for den strøm, man bruger, samtidig med at man får elafgiften på 87 øre/kWh retur. Er det nødvendigt at lade på farten, kan opladning klares på den første ledige offentlige ladestander.
Anbefaler forbud mod pakkeabonnementer
For den halvdel, der betaler mere, end de burde, er der mellem 300-500 kr. at spare hver eneste måned. Derfor anbefaler Konkurrencestyrelsen at såkaldt ’bundling’ (sampakning) af ydelser på hjemme- og udeopladning skal forbydes i fem år.
En stor andel af de forbrugere, der har en ladeboks derhjemme, har nemlig købt en samlet pakkeløsning, der dækker både opladning ved hjemmet og opladning på offentlige ladestandere i samme abonnement.
Ved at forbyde bundling er håbet, at det bliver nemmere for forbrugerne at gennemskue, hvad det koster at køre bil.
”Forbud mod bundling vil gøre det lettere at sammenligne priser fra forskellige udbydere og at gennemskue, hvad det koster at køre bil” står der under konklusionen i analysen.
Konkurrencestyrelsens 9 anbefalinger til at skabe et bedre marked for elbiler
Den nuværende refusionsordning for opladning ved hjemmet skal afskaffes
Mulighederne for at sammenligne priser på hjemmeopladningsaftaler skal forbedres
Forbrugerne skal have bedre mulighed for at kunne beholde deres ladeboks, når de skifter udbyder af serviceaftaler og andre ydelser tilknyttet ladeboksen
Der skal indføres et forbud mod bundling af ydelser på hjemme- og udeopladning i en periode på op til fem år
Betaling på normalladere skal være lige så nemt som at anvende et betalingskort
Der skal som udgangspunkt være ladestandere fra mindst to udbydere i hvert lokalområde
Mindst to ladeoperatører skal tilbydes mulighed for at opsætte ladestandere på samme rasteplads langs motorvejene.
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen