Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Nyt forsøg udstiller stort problem med automatiske bremsesystemer i biler

Bil og motor

16/01/2025 14:00

J. Bøgen

To af bilerne i forsøget ramte dukken med reflekser i henholdsvis 84 og 85 procent af testene.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Reflekterende tøj, der gør fodgængere synlige for menneskelige bilister, kan gøre selvsamme fodgængere usynlige for automatiserede bremsesystemer.

Det viser en ny undersøgelse fra Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) i USA.

“Disse resultater tyder på, at nogle bilproducenter skal justere deres systemer til automatisk nødbremsning for fodgængere,” sagde IIHS-præsident David Harkey. “Det er uholdbart, at det tøj, som fodgængere, cyklister og vejarbejdere bærer for at være sikre, måske gør dem sværere at genkende for kollisionsundgåelsesteknologi.”

Ingen effekt på mørke veje

Tidligere forskning fra IIHS har vist, at automatiske nødbremsesystemer til fodgængere generelt reducerer ulykkesraten for fodgængere af alle sværhedsgrader med 27 %. Dog er effekten af AEB-systemer for fodgængere på ulykkesrisikoen ubetydelig på mørke veje.

Det er et alvorligt problem, da de fleste fatale fodgængeruheld sker om natten.

Bilproducenter arbejder allerede på at løse problemet som reaktion på IIHS-vurderinger, der nu lægger vægt på præstationen om natten, men i den virkelige verden kommer en række faktorer i spil.

Sådan gjorde forskerne

I undersøgelsen gennemførte forskerne flere tests med en dukke i voksenstørrelse iført en sort sweatshirt og bukser, en retroreflekterende jakke med sorte sweatpants, den sorte sweatshirt og sweatpants med retroreflekterende striber på dummyens lemmer og led, samt en hvid sweatshirt og bukser.

Det retroreflekterende stripmønster, der blev brugt, var ligesom det, der ses på vejarbejderes tøj, selvom deres sikkerhedsudstyr normalt er klart orange eller gult fremfor sort.

Testene blev udført ved 25 mph (ca. 40 km/t) uden vejbelysning, med 10 lux belysning på fodgængerfeltet, eller med de føderalt anbefalede 20 lux belysning på fodgængerfeltet. Dummyen krydsede banen vinkelret på køretøjets vej i alle scenarier.

Tre forskellige biler blev testet, og de to af modellerne ramte dukken i henholdsvis 84 og 85 procent af tilfældende. En af bilerne undgik kollission i alle forsøg undtaget et.

Ingen af de to første biler satte hastigheden ned, når dukken var iført reflekterende striber, der markerede deres arme og ben.

Klar effekt med mørkt tøj

Når dukken var iført sort tøj, sænkede begge køretøjer hastigheden betydeligt, når de brugte deres fjernlys – en test, der kun blev udført uden vejbelysning. Ved brug af nærlys under de samme forhold nedsatte den ene af bilerne ikke hastigheden overhovedet, og den anden reducerede sin hastighed med mindre end en tredjedel. Begge køretøjer gjorde det meget bedre med 20 lux ekstra belysning.

For alle de andre typer tøj blev køretøjerne kun testet med nærlys.

Når dukken var iført den reflekterende jakke, nedsatte CR-V ikke hastigheden i nogen af forsøgene, uanset ekstra vejbelysning. Derimod, uden vejbelysning og med 10 lux ekstra lys, nedsatte CX-5 hastigheden meget mere end da dummyen var iklædt sort tøj. Men med 20 lux ekstra lys klarede den sig dårligere med den retroreflekterende jakke end med det sorte tøj.

“Placeringen og bevægelsen af reflekterende striber på leddene og lemmerne på bukser og jakker gør det muligt for bilister hurtigt at genkende bevægelsesmønsteret som en person,” sagde studieforfatter David Kidd, seniorforsker ved IIHS. “Desværre havde de bevægelige striber ikke samme effekt på de fodgænger-AEB-systemer, vi testede, og forvirrede sandsynligvis deres sensorer.”

Mest Læste

Annonce

10/12/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.