Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Potentielt dødbringende: Millioner af bilister risikerer livet på grund af 10 år gammel fejl i vigtigt system

Bil og motor

13/11/2023 07:36

J. Bøgen

Mindst 27 mennesker har mistet livet på grund af den specifikke fejl.

I en verden, hvor bilers sikkerhedssystemer anses for at være livreddende, er en opdagelse af en fejl i airbagsystemet blevet en kilde til bekymring for millioner af bilister, da den kan have fatale konsekvenser.

Denne fejl i bilers airbag, som har forårsaget dødsfald gennem årene, sætter nu fokus på behovet for akut sikkerhedstjek af biler.

Airbags er designet til at beskytte passagerer i bilulykker, men en fejl i systemet fra den japanske producent Takata har vist sig at være dødelig. Fejlen, der opstod for cirka ti år siden, har forårsaget, at metalstykker er blevet slynget ud i bilen under udløsning af airbaggen.

Mindst 27 mennesker er rapporteret dræbt som følge af denne fejl.

Tragiske konsekvenser og global reaktion

Denne fejl blev tragisk illustreret i 2009, da en 18-årig studerende mistede livet efter en lavhastighedsulykke.

Ashley Parnham døde, da metalstykker fra airbaggen i hendes Honda Accord skar hende i halsen.

Efterfølgende førte dette til en omfattende tilbagekaldelse af airbags, hvor det blev opdaget, at omkring 100 millioner bilister kørte rundt med disse potentielt fatale sikkerhedssystemer, og forskning har afsløret, at der stadig er omkring to millioner, der har brug for akut kontrol.

Alarmerende opdagelse og bilisters reaktion

Denne bekymrende opdagelse blev offentliggjort efter, at Auto Express fik adgang til foruroligende data fra Driver & Vehicle Standards Agency (DVSA).

Problemet er forværret i varmere lande, hvor metaldele nedbrydes hurtigere.

Ejere af biler i Australien og USA er blevet advaret om ikke at køre deres bil, hvis airbaggen er produceret af Takata.

I Danmark, med køligere vejr, er risikoen dog blevet klassificeret som lavere.

Bilproducenters indsats og udfordringer

Til trods for den potentielt fatale fejl blev der ikke udstedt et obligatorisk krav om, at Takata skulle reparere hver enkelt airbag.

Honda har tilbagekaldt 10.000 biler og har indtil videre repareret lidt over 80 procent af de berørte køretøjer.

Ford har derimod kun løst lidt under 30 procent af de fejlbehæftede komponenter ifølge DSVA.

Mazda har også indrømmet, at de stadig har brug for at reparere 6.692 biler i Storbritannien.

Udfordringen med at finde kvalificeret personale

En anonym senior industriekspert har belyst et andet problem: Manglen på teknikere i forhandlerens netværk.

Dette betyder, at værkstederne er overbelastede, hvilket kan medføre lange ventetider for bilister, der ønsker at få deres airbag tjekket.

For at imødekomme denne udfordring har Nissan samarbejdet med RAC for at tilbyde en mobiltjeneste.

Kilde: The Sun

Mest Læste

Annonce