En rapport har afsløret, at Tesla i årevis har unddraget sig ansvar for defekter i deres biler ved at bebrejde kunderne og nægte at betale for reparationer.
Undersøgelsen, som nyhedsureauet Reuters har lavet, afslører en historie, der strækker sig over syv år og omfatter adskillige fejl på tværs af Teslas modelsortiment.
Undersøgelsen inddrog interviews med 20 Tesla-kunder og 9 tidligere medarbejdere hos Tesla. Disse kilder kastede lys over Teslas praksis med at tilskrive fejl på bilerne til kundernes påståede "misbrug" af køretøjerne.
"Tidligere skader"
Et eksempel er Shreyansh Jain, der i 2023 fik leveret en Tesla Model Y, hvor højre hjulophæng brød sammen dagen efter levering under en langsom svingning.
På trods af at fejlen var åbenlys umiddelbart efter leveringen, nægtede Tesla at dække reparationerne og hævdede, at det var forårsaget af "tidligere skader" på hjulophænget.
Undersøgelsen afslørede, at adskillige Tesla-ejere blev anklaget for gentagne fejl på forskellige dele af bilerne og blev beskyldt for at misbruge dem. Disse påstande stammede fra interviews med tidligere servicechefer, virksomhedsregistre og et Tesla-brev fra 2020 til U.S. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).
Endvidere blev nogle kunder med biler uden for garantien opkrævet for udskiftning af dele, som Tesla internt anerkendte som defekte eller med høje fejlrate.
Mekanikere bekræfter
Mekanikere, der tidligere har arbejdet hos Tesla, bekræftede i undersøgelsen, at bilproducenten var klar over fejl på flere dele som styretøj, hjulophæng, affjedring og bremser, men valgte ikke at gribe ind, selv når mekanikerne rådede til det.
Selvom Tesla udsendte tilbagekaldelser i Kina på grund af fejl, undlod de at gøre det samme i USA og Europa, på trods af at disse biler var berørt af de samme fejl.
Fejl på affjedring og styring har været en vedvarende udfordring for Tesla i årevis og er blevet diskuteret i offentligheden. En tysk rapport fra Technischer Überwachungsverein (TÜV) påviste alvorlige fejl i 14,7 procent af Tesla Model 3.
Reuters' undersøgelse tilføjer dog nye oplysninger om, hvordan Tesla håndterede problematikken internt.
Ledelsen var fuldt bevidst
Ifølge rapporten var Tesla mere vidende om omfanget af fejlene end det, de kommunikerede til forbrugerne og sikkerhedsmyndighederne.
Både Tesla og administrerende direktør Elon Musk har valgt ikke at svare på spørgsmål relateret til Reuters' undersøgelse.
Du kan læse hele den originale rapport fra Reuters her.