Der er ingen tvivl om, at mange ser elbilen som fremtiden inden for bilmarkedet.
Elbilerne har allerede nu indtaget de danske veje med storm, og i dag er over halvdelen af alle solgte nye biler elbiler.
Men alt mens de fleste bilmærker fokuserer på at elektrificerer deres udvalg, har været største bilmærke valgt at gå en helt anden vej - de vil investerer i 'fremtidens benzin'.
Det skriver Topgear.
Her er der tale om det japanske bilmærke Toyota, der nu vil fokusere på syntetisk benzin - det CO₂-neutrale eFuel.
Interessen for eFuels vokser også hos de andre japanske bilproducenter, Subaru, Mazda, Suzuki og Daihatsu – og i sagens natur giver det mening.
Syntetisk benzin skabes ved at kombinere grøn brint med CO₂ udvundet direkte fra luften. På den måde “nulstiller” man udledningen, så dine kilometer ikke lægger ekstra klimaaftryk.
Det er dog ikke fordi, at du allerede fra næste uge kan hælde det på din bil på den lokale tankstation.
Produktionen er stadig i pilotstadiet, og I Eneos’ prøveanlæg i Japan ruller man kun en tønde eFuel ud om dagen.
Literprisen er pt. betydeligt højere end almindelig 95‑oktan, men skalerbarhed vurderes at skubbe prisen kraftigt ned i fremtiden. Ambitionen lyder på flere hundrede tønder dagligt inden for få år.
Toyota peger på en simpel sandhed: du behøver ikke skifte bil for at køre grønt. Forestil dig din trofaste Aygo eller RAV4 glide gennem byens gader – uden hverken at slæbe en kæmpe batteripakke under motorhjelmen eller udlede drivhusgasser.
Ingen ladestress, ingen kø ved hurtigladestationer.
Så hvem ved? Måske du, i stedet for at skrotte dine benzin-favoritter til fordel for elbiler, snart kan fylde tanken med bæredygtig syntetisk benzin.