Nyhedsbrev 2
100.000 mennesker læser med hver måned. Skal du være den næste?
Det er gratis
Jeg er hverken den lærer der bliver beskrevet i den første eller den anden kommentar. Jeg er en helt almindelig lærer. Sådan en lærer med to arme, to ben, 4 års uddannelse og fem linjefag.
Med de to megeet forskellige bedømmelser af mig som lærer håber jeg, at du, kære læser, er åben for mit budskab. At vi kan tale folkeskolens rammer og vilkår uden brug af "lærerens skyld”, ”uopdragne børn", ”skærmbørn”, ”curlingforældre” og ”curlingbørn”. For hvad nu hvis vi kunne løse mange udfordringer i folkeskolen ved at kigge på det miljø vi tilbyder børn og deres lærere? ”Under sidste forældremøde blev luftfugtighed og co2 målt i klassen. 80% luftfugtighed og co2 kunne slet ikke måles. Den bibbede højlydt og advarselslamperne lyste. Jeg brokker mig ikke over, at der mangler koncentration. Jeg har sendt flere elever hjem med hovedpine,” skrev en lærer fra en anden folkeskole til mig forleden. Jeg tror det ville lukke en arbejdsplads, hvis det skete på storrumskontoret ude i erhvervslivet. Senere i samme uge, som Dantes helvede, skulle jeg tale med et barn, der havde bedt om en samtale om noget vigtigt. Jeg havde udskudt samtalen, fordi jeg ventede på, at vi kunne få optimale betingelser. Altså fred og tid. Der var en pædagog og jeg selv i klassen. Klassen har mange elever med forskellige udfordringer, så både pædagogen og jeg, bedømte at det var urimeligt, at pædagogen stod alene med dem alle. Ud over det barn, jeg skulle have en fortrolig samtale med, havde jeg to børn med ud af klassen. De blev sat i gang med deres opgaver og jeg fandt et lokale lige overfor de to, der skulle arbejde. Et lokale med glasrude, så jeg kunne holde øje med de to elever på gangen, mens jeg have en samtale med den tredje elev.Vær med i Skoleavisen
Er du aktør på skoleområdet - privat, fri, efter eller folkeskole - så kan du bidrage til Skoleavisen på to måder. Send indlæg direkte til redaktionen@denoffentlige.dk eller blive redaktør for dit eget indhold som udgiver på DenOffentlige.
Læs Skoleavisen her.
- Lad os tale om, hvor mange hænder en klasse med børn der har det svært kræver?
- Lad os kræve klare regler for, hvor mange børn, der må opholde sig på x –antal kvadratmeter.
- Lad os rejse en debat om, hvor tæt på kvælning mange skolebørn er i hverdagen på grund af højt co2 i klasselokalet.
- Lad os forstå de situationer, hvor børn slår på deres lærer.
- Lad os måle støjen og sætte nogle grænser, der skal overholdet.