En spritny undersøgelse om danskernes online købsvaner udført for e-handelsplatformen BigCommerce viser, at 64 procent handler på nettet mindst en gang om måneden, og 20 procent mindst en gang om ugen. Blandt danskere, som handler på nettet mindst en gang om måneden, er den mest populære produktkategori tøj og fashion, efterfulgt af sundhed og skønhed, elektronik og teknologi, sports- og træningsudstyr samt mad og dagligvarer, skriver de i en pressemeddelelse.
12 procent foretrækker at orientere sig på nettet for derefter at handle i fysisk butik, mens halvdelen gør begge dele på nettet. 13 procent ser på produkterne i butikken og handler dem på nettet.
“Selvom de fleste gør alt på nettet, er der mange, der kombinerer det digitale og fysisk i købsrejsen. Det bekræfter vigtigheden af at bygge konsistente omnichannel-oplevelser, som mindsker kløften mellem den fysiske butik og netbutikken”, siger senior vice president & general manager for EMEA i BigCommerce, Mark Adams. På spørgsmål om betalingsmetode svarer 7,5 ud af 10 at have brugt kredit- eller debetkort og 58 procent bruger løsninger som MobilePay.
Ønskeliste til netbutikkerne
BigCommerce har også undersøgt, hvad forbrugerne ønsker, at netbutikkerne bliver bedre til samt årsagerne til, at købsprocessen afbrydes efter, at produktet er lagt i indkøbskurven.
“Nogle almindelige årsager er høje fragtomkostninger, lang leveringstid, krav om at oprette konto og komplicerede betalingsprocesser”, fortæller Mark Adams.
Øverst på ønskelisten fra kunderne er mere information om produkterne, for eksempel hvad de er lavet af, brugsanvisninger og anmeldelser. Andre ønsker er mere strømlinede betalingsprocesser, herunder hurtigere og mindre formular-udfyldning og mere personlige produktanbefalinger. “Undersøgelsen viser også, at danskerne er teknologi-interesserede med elektronik og teknologi blandt de mest populære varekategorier. Desuden ønsker 16 procent mere Augmented Reality (AR)-teknologi i netbutikkerne, eksempelvis for at kunne se et møbel i eget hjem, før man handler det, siger Mark Adams.
Personoplysninger for rabatter
BigCommerce-undersøgelsen har også kortlagt, hvad der gør danskere villige til at opgive personoplysninger og godkende brug af cookies i netbutikken.
Størstedelen svarer, at man mod at få en mere personlig shopping-oplevelse samt at modtage tilbud og rabatter, efterfulgt af hurtigere betaling ved næste køb, tydelig information om, hvordan personoplysningerne behandles, har tillid til netbutikken.
“Netbutikker er afhængige af kundedata for at kunne tilpasse sig kundernes behov og opbygge langsigtedede relationer. De bør derfor investere i at skabe tillid, åbenhed og ikke mindst løsninger for sikker behandling af kundedata”, siger Mark Adams.