Sponsoreret indhold
Skal fodboldklubberne fortsat kunne tilbyde trøjesponsorater til spiludbyderne? Det er det store spørgsmål i både fodboldverdenen og spillebranchen, og flere aktører trækker i hver sin retning. Vi går i denne artikel i dybden med emnet, som i den grad skiller vandene.
Tradition for betting-sponsorater i Danmark
Historisk set har der herhjemme ikke været de store problemer ved, at fodboldklubber har promoveret spiludbydere via trøjesponsorater. På det hjemlige marked har vi bl.a. set den danske spiludbyder Bet25 på brystet af Brøndby IF i flere sæsoner, og fra sommeren 2021 vil Unibet være at finde på FC Københavns trikoter.
Oddset har i flere år prydet herrelandsholdets træningstøj, og der findes flere eksempler på navne- og trøjesponsorater på den hjemlige scene. De fleste Superliga-klubber har betting partnere, og spiludbyderne er blevet en naturlig del af klubbernes økonomi. Man kan derfor konstatere, at spiludbyderne er interessante for selv fodboldklubber fra øverste hylde.
Fra centralt hold har man også sendt signalet om, at bettingselskaber er mere end velkommen. Således har den hjemlige 1. division flere gange båret en spiludbyders navn.
Én spiludbyder har vist flaget i udlandet
I det store udland er specielt én spiludbyder kendt for sine mange trøjesponsorater – nemlig østrigske Bwin Ud over sponsorater indenfor et væld af sportsgrene så som skisport, Moto GP og volleyball, har Bwin markeret sig med sponsoraftaler med de allerstørste fodboldklubber inklusiv Bayern München, AC Milan, Borussia Dortmund, Juventus og Manchester United.
Spiludbyderen var i hele seks sæsoner trøjesponsor for selveste Real Madrid, i hvad eksperter betegner som den dyreste sponsoraftale nogensinde indenfor spillebranchen. Man vurderer, at Real Madrid indkasserede intet mindre end 150 mio. kr. pr. sæson for den lukrative aftale. Det hører med til historien, at det nu er op til flere år siden, så i nutidige kroner var aftalen endnu mere lukrativ for kongeklubben.
Real Madrid er kontinuerligt blandt de bedste fem klubber i verden, og sponsoratet har givet spiludbyderen en massiv eksponering verden over. I det lys er det næppe forkert at konkludere, at aftalen har skabt grobund for ganske mange aftaler efterfølgende.
Bwin har ligeledes været trøjesponsor for AC Milan i Italien, og i indeværende sæson er de trøjesponsor for den spanske La Liga-klub Valencia CF. Alt tyder derfor på, at spiludbyderen med de østrigske rødder stadig har appetit på de forholdsvist dyre aftaler. I visse lande er der forbud imod betting-trøjesponsorater, og det har naturligvis også presset prisen op i de lande hvor det er tilladt.
Et forbud på vej i England?
I fodboldens hjemland, England, snakker man nu om et eventuelt forbud, og kritikerne har fået vind i sejlene. Flere undersøgelser viser, at folk generelt er trætte af betting-reklamer og tv-reklamer i særdeleshed. Spillebranchen har simpelthen ikke formået, at anlægge et fornuftigt niveau, og det har givet en form for slagside i målgruppen.
I England støtter over halvdelen af folk et forbud imod trøjesponsorater med spiludbyderne, og et evt. forbud vil have store konsekvenser for ikke bare spiludbyderne, men også fodboldklubberne i særdeleshed. Et trøjesponsorat i den engelske Premier League har en global målgruppe, så priserne er naturligvis eksploderet. Flere af spiludbyderne, som er repræsenteret i denne sæson, har tilmed nærmest ingen kunder i det engelske marked, og det understreger den globale indflydelse. Derfor er det nærmest mere reglen end undtagelsen, at asiatiske spiludbydere er præsenteret på trøjerne.
I denne sæson har ikke mindre end otte Premier League en spiludbyder på brystet, og det er naturligvis en god sjat i en liga med 20 hold. Læg dertil, at to klubber har en spiludbyder på ærmet, så omtrent halvdelen af klubberne promoverer aktivt en spiludbyder.
I den næstbedste række i England, The Championship, er to ud af tre klubber sponseret af en spiludbyder, og et evt. forbud vil have katastrofale konsekvenser for ligaen. Det vurderes, at et forbud vil koste de to bedste rækker i engelsk fodbold £110 mio. – dvs. en rund dansk milliard. I det tal er de mindre ligaer ikke inkluderet.
Oftest omfatter en sponsoraftale ikke bare et logo på trikoten, men ganske mange elementer. Bandereklamer, kampprogrammer, merchandise og fan- og sponsor lounges er ofte en del af pakken, så hvis ikke eksponeringen sker et sted, sker det helt sikkert et andet. Hvis man fjerner muligheden for at blive promoveret på trøjen, vil man højst sandsynligt bare flytte eksponeringen til andre områder.
Oprør blandt fodboldfans
Den irske spiludbyder Paddy Power har vendt situationen på hovedet, og på sin vis draget nytte af uviljen imod trøjesponsorater. Selskabet har ad flere omgange købt trøjesponsorater for derefter at lade pladsen stå tom. De blanke klubtrøjer har været et stort hit blandt klubbernes fans, som notorisk er bekymret for trikotens ”look and feel”.
De senere år har bekymringen blandt fodboldfans ikke blot gået på designet af deres favoritklubs trikot. Flere klubber har oplevet en stigende bevidsthed omkring klubbernes valg af trøjesponsor. I den engelske Premier League-klub Everton oplevede man ganske stor uvilje blandt klubbens fans imod hovedsponsoren SportPesa. Ifølge Liverpool-klubbens fans gik samarbejdet med den internationale spiludbyder ikke i tråd med klubbens værdier.
Fansenes stigende interesse for CSR og indblanding i klubbernes valg af samarbejdspartnere, stiller klubberne i et svært dilemma. På den ene side vil man gerne ”please” de mange fans, men de mange penge fra spiludbyderne lokker i en branche, hvor man historisk set ikke er vant til at sige nej til sponsorer.
Der er ingen tvivl om, at vi vil se en øget fokus på CSR i de kommende år. Mange fodboldfans tager f.eks. allerede afstand fra træningslejre i Dubai, og VM-slutrunden i 2022 i Qatar kan blive den helt store katalysator for selvransagelse i sportsverdenen og spillebranchen. Debatten om spillebranchens involvering i sportsverdenen er dermed først lige begyndt.