Reklamer og annoncer med engelske ord og udtryk skal bremses effektivt ved at lade staten sætte ind med en ny punktafgift. Den skal motivere virksomheder og reklamebureauer til fremover at bruge det danske sprog.
Sådan lyder det fra Dansk Folkeparti, som med et nyt kulturudspil bringer et helt nyt tema ind i valgkampen, nemlig beskyttelse af det danske sprog. Det skriver netavisen Altinget.
Dansk er ifølge DF på vej ind i en dødsspiral på grund af anglisering, altså påvirkning fra engelsk. Derfor må der gøres noget, understreger partiets kulturordfører, Alex Ahrendtsen.
- Vi ønsker, at de holder op med at tale til os på engelsk. Det irriterer mig grænseløst, siger Alex Ahrendtsen til Altinget og fortsætter:
- Vi er nødt til at se på, hvordan vi kan formindske de mange engelsksprogede reklamer og annoncer, som vi møder overalt i det danske mediebillede. Dansk er jo et smukt sprog med masser af finurligheder og muligheder.
Han peger på, at indførelsen af en ny punktafgift mod de engelsksprogede reklamer kan være vejen frem.
- Hvis man bruger engelsk i en reklame, skal det koste lidt mere. Vi kan jo ikke forbyde dem at lave reklamer på engelsk, men vi kan da få dem til at tænke sig om ved at ramme dem på pengepungen, siger Alex Ahrendtsen til Altinget.
Partiet fastholder samtidig, at al uddannelse i Danmark skal foregå på dansk, lige fra folkeskole til universiteter, konservatorier, kunstakademier og andre uddannelsesinstitutioner, hvor der er skatteyderpenge indblandet.
Alex Ahrendtsen ved godt, at det er "op ad bakke" med indsatsen for at begrænse de sproglige påvirkninger udefra.
- Der er behov for en langsigtet indsats. Mange af de store virksomheder er jo gået over til engelsk som koncernsprog. Det er virkelig trist, siger han til Altinget.
Forslaget avises dog af partifælle Søren Espersen
- Det er ikke partiets politik, siger Dansk Folkepartis udenrigsordfører og næstformand, Søren Espersen.
- Nu har jeg talt med Alex her til morgen, og vi er enige om, at det ikke er Dansk Folkepartis politik. I kampens hede er der mange ting, der lige pludselig smutter, når alle er oppe at køre, og vore kandidater er i gang, siger Søren Espersen.
Torsdag sendte han denne tekst på Twitter:
"Et forslag om afgift på fremmedsprogede reklamer er ikke DF's politik. Det har jeg her til morgen meddelt Alex Ahrendtsen."
Søren Espersen erkender, at Dansk Folkeparti er et meget topstyret parti.
- Fordelene er, at vi har nogle korte forretningsgange. Vi ved, hvor vi vil hen med vort parti, som der også er stor opbakning til i gruppen. Men der er ting, hvor vi er nødt til at sige: Det er partiets politik, og det er ikke partiets politik, siger Søren Espersen.
Alex Ahrendtsen erkender, at han er blevet irettesat.
- Ja, jeg er blevet banket på plads, når det kommer til punktafgiften. Resten af politikken, om at styrke og værne om et danske sprog, er der dog opbakning til, siger Alex Ahrendtsen til DR Nyheder.
- Men det er også en ledelsesopgave at bestemme, hvilken retning en valgkamp skal tage. Jeg er bare en lille MF’er (medlem af Folketinget, red.), der sidder på bageste række, og som godt kan lide dansk. Det er helt fint, siger han.