København har ellers en af de mest ambitiøse klimaplaner blandt kommunerne, men man er endnu ikke kommet i mål, erkender Morten Kabell.
- Det er rigtigt, at vi planlægger rigtig meget, men vi gennemfører også nogle ting. Det kan man blandt andet se i Indre By, hvor skaderne er mindre end de ellers ville have været. Vandet er blevet ledt direkte ud i havnen i stedet for i kloakkerne, siger han.
Planerne betyder, at vandet skal ledes smartere veje, så det ikke gør livet surt for kælderejere eller bilister, der må droppe oversvømmede veje på vej til og fra arbejde.
- Vi bygger byen om. Der er over 400 projekter, som er en del af vores klimatilpasningsplan. Det handler om at bygge gaderne om, så de bedre kan håndtere vandet. Det handler om at bygge pladser og torve om, så de kan bruges til at holde vandet tilbage, forklarer Morten Kabell og understreger, at arbejdet allerede har givet fordele.
- Vi er allerede i gang og havde vi ikke gjort noget, så havde skaderne i weekenden været værre. Indre By er blevet forskånet. Vores over 400 planer koster over seks milliarder kroner at gennemføre, så det er en stor portion, der skal gennemføres, siger Morten Kabell.
Det store spørgsmål er så, hvornår kælderejere i København ikke længere skal frygte voldsom regn.
- Man skal passe på med garantier i denne sammenhæng, for klimaforandringerne i øjeblikket er så store, at det overgår alle forventninger. Men år for år skulle det gerne blive bedre. Men jeg må også erkende, at der går en hel del år, før København er en klimasikker by, siger Morten Kabell til DR P4 København.
Falck har fået over 500 meldinger om vandskader siden lørdag nat og har indtil nu ordnet knap halvdelen.