Velfærdsstat eller velfærdssamfund
Vi har sat velfærd til debat i en tid, hvor kampen mellem velfærdsstat og velfærdssamfund er blevet afgørende for velfærdsmodellens fremtid.
Følg artikler og indlæg på temasiden her.
- Først og fremmest skal man fortælle fri- og privatskolerne, at de skal tage et øget socialt ansvar. De skal have børn fra alle samfundslag, siger Socialdemokraternes undervisningsordfører, Annette Lind.
- Man kan godt kigge på et taxametersystem. Men det handler om, at skolerne skal tage det her ansvar. Jeg har ofte møder med lederne for at opfordre dem til at tage et øget socialt ansvar.
Den "sociale opsplitning" vækker også stor bekymring hos Enhedslistens undervisningsordfører, Jakob Sølvhøj.
- Det har stor betydning for både skolen og vores samfund, at vores børn mødes og har en fælles hverdag i skolen på tværs af sociale og etniske forskelle. Det er dette fællesskab, som den øgede privatisering af grundskolen sætter under et alvorligt pres.
- Hvis flugten fra folkeskolen og den sociale skævvridning skal stoppes, er der brug for en massiv økonomisk investering i folkeskolen, siger han i en pressemeddelelse.
Alternativets undervisningsordfører, Carolina Magdalene Maier, vil også sætte ind i folkeskolen og "genoprette dens renommé" for at gøre den til "det naturlige førstevalg".
Derudover stiller hun undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) en række spørgsmål for at få ministeren til at forholde sig til rapporten fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
Venstres undervisningsordfører, Anni Matthisen, mener ikke, at det er afgørende, om eleverne går i folkeskolen eller på privatskole. Forældrene må vælge den skoleform, der passer bedst til deres børn, pointerer hun over for Politiken.
Antallet af elever, der vælger privatskoler, er steget med 29,3 procent siden 2007, skriver avisen. Hver femte 8. klasse-elev går nu på privatskole.
Forsker: Folkeskolerne bør hyre et reklamebureau Folkeskolen skal gøre mere ud af at profilere sig, hvis ikke den skal drænes for ressourcestærke børn. Det mener Peter Allerup, der er professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet: - Folkeskolen har ikke formået at præsentere, hvad der menes med den grundliggende fælleskultur, og hvis folkeskolerne skal konkurrere med privatskolerne om de ressourcestærke børn, så skal det gøres tydeligere. Ifølge Peter Allerup kan en stor del af udviklingen tilskrives den negative omtale af folkeskolerne i forbindelse med skolereformen. Samtidig har man ikke været nok opmærksom på folkeskolens stærke sider. - Hvis du slår op på en privatskoles hjemmeside, så kan du læse herfra og til Månen med beskrivelser af deres aktiviteter og holdninger. Hvis du slår op på en dansk folkeskole, så får du ikke samme forklaring, siger Peter Allerup. - Det ligger ligesom i kortene, at den danske folkeskole er der jo bare. Det er vores alles skole. Man skal have tydeliggjort, hvad fordelene er ved en dansk folkeskole. Peter Allerup mener, at Kommunernes Landsforening eller andre centrale aktører bør hyre et reklamebureau, der kan hjælpe med at profilere folkeskolerne. - Det vil ikke skade den profiltegning, at man får tegnet et pænere billede af lærerne, end der hidtil har været, for lærererhvervet har ikke fået den store respekt de senere år, siger han. /ritzau/ Læs mere om rapporten hos AE her