Hvornår er det, at min midlertidige fritagelse udløber?, og hvor skal jeg henvende mig, hvis jeg ønsker, at den skal fortsætte?
Forvirringen blandt borgere med en midlertidig fritagelse for digital post har været stor, og derfor har regeringen bestemt, at alle fritagelser skal være permanente.
Fra 1. oktober træder de ændrede regler i kraft, og dermed vil der kun findes én type fritagelse, nemlig den tidsubegrænsede.
Digitalisering - temaside
Danmark er under digitalisering. Følg med i udviklingen på vores tema-side her.
Mangler dine budskaber? Så bliv udgiver på DenOffentlige. Skriv til os.
- De tidligere regler var for bøvlede. Nu slipper borgerne for at møde personligt op på Borgerservice i kommunen for at søge om midlertidig fritagelse.
- Nu kan man en gang for alle framelde sig digital post, siger innovationsminister Sophie Løhde (V) i en skriftlig udtalelse.
Digital post, som blev indført 1. november 2014, erstattede papirbreve fra myndigheder, kommuner og en lang række andre afsendere. Dengang fik 133.000 borgere en fritagelse, der løb i to år.
Mange af dem er siden overgået til gruppen af permanente, og tilbage har kun været 35.000 midlertidigt fritagede.
I Ældre Sagen er konsulent Ingrid Stokholm Lauridsen tilfreds med, at der nu ikke længere er borgere, som må nøjes med en to-årig fritagelse.
- Vi har fra begyndelsen ment, at det var noget bøvl både for borgerne og for myndighederne. Hvis en borger finder ud af, at vedkommende er klar til at modtage digital post, så kan man jo bare henvende sig, siger Ingrid Stokholm Lauridsen.
Hun mener ikke, at en permanent fritagelse er det samme, som at ældre slet ikke forstår at begå sig på en computer eller tablet. For selv om man foretrækker at få meddelelser fra det offentlige per brev, så kan man godt være på de sociale medier eller skrive en e-mail.
- Men nogle ældre er bare tryggere ved at kommunikere med det offentlige per brev, siger Ingrid Stokholm Lauridsen.
Det er oprindelig Jeppe Jakobsen, ældreordfører for Dansk Folkeparti, der på baggrund af henvendelser fra borgere, fremsatte et forslag om at forenkle systemet.
- Jeg er meget tilfreds med, at vi nu fjerner den utryghed, der var hos mange ældre om, hvorvidt man var fritaget eller ej. Nu får man klar besked fra starten, siger Jeppe Jakobsen i en skriftlig udtalelse.
- At der så forsvinder lidt bureaukrati som en sidegevinst, kan man så også glæde sig over.
Hver tiende er fritaget for digital post 1. oktober træder ændrede regler for digital post i kraft. Det betyder, at der kun findes én type fritagelse, nemlig den tidsubegrænsede. Alle fritagelser bliver dermed permanente.
LÆS her mere om digital post:
* 1. august 2017 var 460.000 borgere i Danmark fritaget for at modtage post fra det offentlige digitalt. Det svarer til 9,6 procent af befolkningen.
* 1. august 2017 havde 35.000 borgere en midlertidig fritagelse. Fra 1. oktober er fritagelsen ændret til en permanent.
* 1. november 2014 trådte loven om digital post i kraft. Det betyder, at alle borgere over 15 år, som kan, skal modtage post fra det offentlige digitalt.
* Digital Post fra det offentlige kan læses på borger.dk eller e-Boks.
* Fysisk og psykisk svækkede personer kan søge om fritagelse. Det samme kan borgere, som ikke har adgang til en computer i hjemmet.
Kilde: Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet
/ritzau/