Det kan ikke betale sig at grave undergrunden op i København og anlægge en metro. Det er Produktivitetskommissionen kommet frem til efter at have set på den danske infrastruktur og de projekter, der er blevet sat i gang de seneste år.
- Størstedelen af letbaneprojekterne og alle metroprojekterne er urentable, skriver kommissionen i sin 128 sider lange analyserapport om infrastruktur. Metroprojekterne omfatter Metrocityringen samt forgreninger herfra.
- Når ingen af projekterne er samfundsøkonomisk rentable, skyldes det, at metroprojekter er dyre at anlægge, fordi de primært kører i borede tunneler. Metro bør derfor alene anlægges i tæt bebyggede områder, konkluderer kommissionen.
Cityringen i København kommer til at bestå af 17 stationer i det centrale København. Metroen har selv beregnet, at 233.800 passagerer vil bruge metroen pr. hverdagsdøgn, og at den hver dag vil bringe 38.400 passagerer til og fra Københavns Hovedbanegård.
Men ifølge Produktivitetskommissionen kan byggeriet altså ikke betale sig samfundsøkonomisk.
- Problemerne opstår, når man beslutter at gennemføre projekter, til trods for at pengene ifølge de samfundsøkonomiske analyser er givet dårligt ud. Den slags projekter er der faktisk en del af, skriver kommissionen i rapporten.
- Det gælder for eksempel den vedtagne metro til Nordhavn og den aftalte banebetjening af Aalborg Lufthavn. De er begge samfundsøkonomisk urentable, konkluderes det.
At letbaner også ses som urentable skyldes, at de kun giver begrænsede tidsgevinster i forhold til at tage en bus. Og her skyder kommissionen både på den aftalte letbane langs den københavnske Ring 3 og en lignende i Odense.
- Gevinsterne - hurtigere persontransport og mindre miljøbelastning - er samtidig beskedne. Samfundsøkonomisk vil det ofte være en bedre idé at sætte gummihjul på letbanerne, altså at lave nogle superbuslinjer, anbefaler kommissionen.
/ritzau/