Region Hovedstaden skal erkende, at det er læger og ikke sygeplejersker, som skal sidde ved akuttelefon 1813. Ellers fortsætter de lange ventetider.
Det mener Lene Kaspersen (K), regionsmedlem i Region Hovedstaden. Hun betegner det som "en skandale", at borgerne skal væbne sig med tålmodighed, hvis de forsøger at komme igennem til akuttelefonen.
- Regionen må se at komme op af starthullerne og erkende, at de har lavet en kolossal fejl. De skal se at få talt med Lægeforeningen og få løst problemet med ventetiderne, siger Lene Kaspersen.
Læs også: Enhedslisten vil nationalisere ambulancer
Der skal ikke sidde sygeplejersker ved telefonerne, når borgerne ringer ind, mener regionsmedlemmet, som vil have Region Hovedstaden til at ansætte læger frem for sygeplejersker, "fordi en læge er uddannet til at tage stilling med det samme."
- En sygeplejerske bliver sat på en uriaspost, hvor der skal tages stilling til sager, som sygeplejersken ikke er uddannet til, siger Lene Kaspersen og uddyber:
- Når de ikke er uddannet til det, så skal de hele tiden sidde og slå sagerne op, og derfor kommer der de lange ventetider, hvor en læge i stedet kan skære lynhurtigt igennem og sige, hvad der er vigtigt, og hvad der kan vente.
På grund af lange ventetider har Region Hovedstaden løbende ansat flere sygeplejersker til at styrke bemandingen af akuttelefonen.
Den løsning er dog ifølge Lene Kaspersen ikke den rette. Hun mener heller ikke, at det er en mangel på uddannede læger, som ligger til grund for, at det er sygeplejersker, som sidder ved akuttelefonen
- Det skyldes, at man mener, at man har nogle løsninger, der er bedre, siger Lene Kaspersen.
Akuttelefon 1813 trådte i kraft ved årsskiftet. I starten af februar havde Region Hovedstaden i alt ansat 77 sygeplejersker til at bemande ordningen omkring akuttelefonen.
/ritzau/