- Det er til fare for patientsikkerheden, sådan som det fungerer nu, siger formanden for de praktiserende læger i Region Hovedstad, Birgitte Alling Møller, om den nye akuttelefon 1813.
Ifølge formanden modtager Hovedstadens læger nemlig stadig for få tilbagemeldinger, de såkaldte epikriser, når deres patienter har ringet til 1813.
Sundhedsstyrelsen har ellers tillid til patienternes sikkerhed efter at have holdt møde med Region Hovedstaden mandag. Det oplyser tilsynschef i Sundhedsstyrelsen, Anne Mette Dons.
Men indholdet af epikriserne har ikke været diskuteret.
- Vi er ikke gået ind i den substans, for 1813 har kun kørt i 14 dage, siger hun.
På mødet skulle regionen redegøre for, hvordan den ville sikre, at 1813 overholder lovgivning, og Sundhedsstyrelsen er tilfreds med den redegørelse, som regionen er kommet med.
- Vi vil selvfølgelig følge 1813, og kommer der utilsigtede hændelser eller klager, vil vi se på det til foråret. Nu skal regionen have lov til at få styr på de ting, den skal have styr på, fortsætter hun.
En anden problemstilling med epikriserne blev diskuteret. 1813 har nemlig sendt epikriser til praktiserende læger uden patienters samtykke.
Når en patient udelukkende har talt med en sygeplejerske, og patientens egen læge ikke skal fortsætte behandlingen, kræver det nemlig patientens samtykke, før oplysningerne sendes videre. Det har regionen indtil videre ikke indhentet.
Men Sundhedsstyrelsens udmelding stiller ikke Birgitte Alling Møller tilfreds.
- Vi får slet ikke de epikriser, vi skal have, og de epikriser, vi får, er ekstremt mangelfulde. Det giver dyb bekymring for, hvad der egentlig sker med patienterne, siger hun.
- Så må vi indberette utilsigtede hændelser, så man kan gøre noget en anden vej rundt, fortsætter hun.
Region Hovedstad har erkendt, at der ikke er blevet sendt nok epikriser ud.
- Der var tekniske problemer de første dage. Vi har løst det tekniske, så alle praktiserende læger kan modtage det, de skal modtage, siger koncerndirektør Svend Hartling.
/ritzau/