Et fejlskud.
Sådan lyder pædagogernes dom over et nyt regeringsforslag, der går ud på at indføre systematisk vurdering af institutioner.
- Det giver ikke mening, at vi skal til at optælle på institutionsniveau. Men det giver mening at give frihed til pædagoger og fagligheden, siger formand for pædagogernes fagforening, Bupl, Elisa Bergmann.
Den systematiske vurdering kaldes også benchmarking. Den skal omfatte både kommuner og regioners opgaveløsning - også på institutionsniveau, mener regeringen.
Benchmarking foregår ved at sammenligne noget ud fra en bestemt standard.
- Vi skal måle på resultater i stedet for processer. Og vi skal skabe større rum for faglighed og ledelse, har minister for offentlig innovation Sophie Løhde (V) blandt andet sagt om forslaget.
Pædagogerne har længe efterlyst en benchmarking mellem kommunerne på det strukturelle niveau. Eksempelvis i forhold til normeringer. Men det er en fejl at benchmarke institutioner, lyder det.
- Det er vigtigt, vi har de rigtige rammer og ressourcer til den store opgave, vi har som pædagoger.
- Når det er sagt, er det rigtig svært og også i strid med intentionerne i reformen, hvis man skal ned og benchmarke på institutionsniveau, siger Elisa Bergmann.
Forslaget er en del af et nyt reformudspil fra regeringen. Den har titlen "Sammenhængsreformen" og indeholder fire spor, der skal skabe en mere sammenhængende offentlig sektor.
Forslaget om benchmarking er en del af det tredje spor. Det handler om at modernisere den offentlige sektor.
Fagforeningen FOA finder også forslaget om sammenligninger bekymrende.
- Det er ikke flere regneark, den offentlige sektor har brug for, siger formand Dennis Kristensen i en pressemeddelelse.
- Det er færre, hvis vi vil have fagligheden i centrum, for det der er altafgørende i velfærd og service: Mødet mellem en borger med et behov og en professionel med faglighed, erfaring og sund fornuft i bagagen.
- Lad nu være med at drukne denne reform i mere papir, tilføjer han.
/ritzau/