Det skal være slut med usikre sygeplejersker og mangelfulde journaler hos Region Hovedstadens akutberedskab.
Torsdag - dagen før deadline - har regionen sendt en instruks til Sundhedsstyrelsen. Den gør op med de problemer, som styrelsen konstaterede ved sit tilsynsbesøg den 12. marts og på baggrund af materiale indhentet siden januar.
Alt om 1813
Få overblik på temasiden med alt om 1813-skandalen
Det bekræfter Freddy Lippert, direktør for akutområdet i Region Hovedstaden, overfor Ritzau.
- De nye instrukser er sendt af sted, ja. Vi har gjort os umage for at beskrive alt så præcist som muligt, så der ikke kan være tvivl om noget, siger han.
Efter besøget i marts konkluderede Sundhedsstyrelsen, at ansvarsområdet for personalet på akuttelefonen ikke var tilstrækkeligt præciseret, at der var alvorlige problemer med journalernes opbygning og med medarbejdernes journalføring.
Men det skulle der ifølge Freddy Lippert være rettet op på i den nye instruks.
- I forhold til personalets ansvar og kompetencer, handlede det blandt andet om brugen af et beslutningsstøtteværktøj. I den nye instruks har vi præciseret, hvornår man skal og ikke skal bruge det, og i hvilke tilfælde man skal konferere med en læge.
- Det har vi også præciseret overfor personalet, siger Lippert og fortsætter:
- I forhold til journalføring har vi præciseret, hvad der skal stå hvor, hvornår, hvordan og i hvilket omfang. Det har vi lavet nogle få ændringer i, siger han.
Ifølge enhedschef i Sundhedsstyrelsen Anne Mette Dons udgjorde de fejl og mangler, som styrelsen fandt i marts, en alvorlig risiko for patienternes sikkerhed.
Men Freddy Lippert mener, at borgerne kan føle sig helt trygge ved at ringe til 1813.
- Det kan de, og det har kunnet hele tiden. De taler med særligt kompetente sygeplejersker og særligt kompetente læger, der samarbejder og spørger hinanden til råds.
- Der er tale om præciseringer i den nye instruks. Man stiller nogle krav, som man ikke gør andre steder, men det lever vi selvfølgelig op til, siger han.
/ritzau/