Men det er klart i strid med reglerne, fordi den rejsende i frit kan vælge, hvilken tjek-in stander man vil benytte. Det slår direktør for Rejsekort A/S Bjørn Wahlsten, fast over for Ekstra Bladet:
– Det er i strid med reglerne, når trafikselskaber pålægger kunderne afgift for at tjekke ind på en forkert stander, for der findes ikke en forkert stander, siger han.
Både DSB og Metro erkender overfor Ekstra Bladet at have pålagt rejsende de uretsmæssige bøder:
– Selv om togrevisorerne er blevet instrueret i ikke at give bøder ved tjek-ind ved en forkert stander, kikser det desværre stadig engang imellem, lyder svaret fra DSB’s kommunikationsafdeling.
Og hos Metro Service lægger man sig også fladt ned:
– Desværre har der beklageligvis været den misforståelse blandt vores personale, at de skulle give bøder til folk, der har tjekket ind på en forkert stander, siger Thomas Eiersted.
Præcist hvor mange rejsende, der er blevet ramt af de ulovlige bøder, er uvist. Indtil videre har Metro kendskab til 55 rejsende, der har klaget og fået bøden refunderet.
Men udover dem kan tusindvis af andre rejsende over hele landet også have fået de ulovlige bøder. Derfor kræver Venstres transportpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorenzen, at omfanget bliver undersøgt:
– Ingen skal have dummebøder på et forkert grundlag. Derfor er det et politisk krav fra os, at selskaberne bag rejsekortet grundigt undersøger, hvem der må have fået disse bøder. De skal have pengene tilbage, siger han