I fremtiden får flere skolebørn måske en kortere skoledag, men til gengæld med to voksne i klassen i nogle af timerne.
Flere partier er blevet overrumplede over konsekvenserne af den folkeskolereform, de selv har stemt for, og de vil nu udvide et smuthul i loven og gøre det nemmere for skolerne at afkorte elevernes skoledag. Det kan ske ved at droppe den "understøttende undervisning", som ligger ud over de "rigtige" fag.
I stedet skal de sparede ressourcer bruges på at have to voksne i nogle af fagtimerne, skriver Politiken mandag om den såkaldte dobbeltlærerfinte.
- Det er en måde, hvorpå man kan gøre skoledagen kortere og sikre bedre kvalitet, uden at det koster mange penge, siger Jacob Mark, SF's undervisningsordfører, til avisen.
De Konservative og Dansk Folkeparti støtter udvidet brug af ordningen, så eleverne skal gå kortere tid i skole. Socialdemokraterne er derimod ifølge uddannelsesordfører Annette Lind ikke klar til at støtte de tre partier.
Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening, kalder forslaget "yderst fornuftigt".
- Partierne lægger ikke op til, at man dikterer, at folkeskolerne skal gøre det, men man åbner for muligheden. Det giver i mange sammenhænge rigtig god mening at gøre det, siger han til Ritzau.
Muligheden for at bruge smuthullet findes allerede. Men den er især rettet mod 0. til 3. klasse, som har behov for ekstra faglig støtte. Fra 4. til og med 9. klasse kan skolerne kun bruge ordningen, hvis der er tale om særlige behov.
To lærere i en time vil give mange flere muligheder i skoleklasserne, der ifølge Anders Bondo ofte er på 26-27 elever.
- Hvis der er 45 minutters undervisning, er det meget svært at nå kvalificeret rundt til alle elever. Hvis man er to lærere, har man en helt anden mulighed for at hjælpe og udfordre den enkelte elev, siger han.
Den ekstra lærer vil også være en hjælp i forhold til inklusion, tilføjer Anders Bondo Christensen.
- Der vil det være en kæmpefordel i nogle timer at kunne have to dygtige lærere, så den ene lærer måske kan koncentrere sig om de elever, der har de særlige vanskeligheder, og den anden lærer kan sikre, at de 24 andre elever også får en god undervisning, siger han.
Partierne bag skolereformen mødes senere på ugen, hvor de lange skoledage vil blive diskuteret. Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) vil ikke udtale sig om SF's forslag.
To skoleforskere fra Aarhus Universitet, lektor Frans Ørsted Andersen og professor Niels Egelund, er begge forbeholdne. Egelund siger til Politiken, at effekten af tolærerordninger er "relativt begrænset".
/ritzau/