Forskningschef hos Rockwool Fondens Forskningsenhed Jan Rose Skaksen peger på, at den gruppe af unge dermed hvert år koster samfundet næsten lige så meget som mislykket integration af ikke-vestlige indvandrere.
Læs mere af Anders Dinsen
Ifølge en analyse, som Rockwool Fonden foretog sidste år, koster det samfundet 16,5 milliarder om året. Fra både Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Arbejdsgiverforening og socialcheferne lyder det, at flere burde kunne ende i job, hvis man sætter ind allerede i folkeskolen.
- Et af de store problemer er de mange, som i folkeskolen ikke lærer at tilegne sig viden og at møde til tiden, siger Helle Lindet, der er formand for Socialchefforeningen. Beskæftigelsesminister Jørgen Neergaard Larsen (V) mener, at den milliardstore belastning af samfundsøkonomien er udtryk for, at man "har ladet stå til" både i uddannelses- og beskæftigelsessystemet. Læs også: Børneorganisationer: Har regeringen glemt børnene? - Men nu bør det stå tindrende klart, hvor store konsekvenser det har for både mennesker og samfundet, at man har ladet unge mennesker gå passive på offentlig forsørgelse, siger beskæftigelsesministeren til Jyllands-Posten. Analysen fra Rockwool Fonden indeholder ikke forslag til, hvordan flere unge kan komme ind på arbejdsmarkedet. Men fonden har startet et pilotprojekt i Roskilde, som med tiden skal danne grundlag for forskning i, hvorfor unge hænger fast på overførselsindkomst. Pædagoger ser sig selv som en løsning for udsatte unge Pædagoger kan være med til at løfte opgaven, hvis de får lov. Det siger formand for pædagogernes fagforening, BUPL, Elisa Bergmann. Hun mener, at pædagoer er en del af løsningen til at få fat i de unge, der har det svært med uddannelse og arbejde.Velfærdsstat eller velfærdssamfund
Vi har sat velfærd til debat i en tid, hvor kampen mellem velfærdsstat og velfærdssamfund er blevet afgørende for velfærdsmodellens fremtid.
Følg artikler og indlæg på temasiden her.
Derudover gør de manglende job til ufaglærte det svært for fagligt svage unge at finde arbejde. Andre igen er gået i flyverskjul for samfundets og arbejdsmarkedets forventninger.
- Nogle er stagneret i en forvirrethed. De oplever, at der er 500 uddannelser at vælge imellem, og de skal vælge rigtigt. Så kan det være lettere bare slet ikke at vælge, siger Anne Görlich. Samlet fortæller Anne Görlichs erfaringer, at de udsatte unge har behov for mere skræddersyede løsninger og nogen, der kan holde dem i hånden og hjælpe dem på ret kurs: - De skal have nogle meget mere konkrete tiltag, hvor nogen bruger tid på at hjælpe dem til at finde ud af, hvad de vil, og hvad de kan. /ritzau/