Det kan være et problem, at en lang række folkeskoler og friskoler har afskaffet lektier for deres elever.
Det er meldingen fra både Venstre og Dansk Folkeparti, efter at hver fjerde skoleleder i en rundspørge foretaget af Kristeligt Dagblad melder, at skolen i enkelte eller alle klasser har valgt at integrere lektier i undervisningen.
- Hvis du spørger mig, om jeg er tilhænger af lektiefri skoler, hvor man går bort fra overhovedet at give eleverne opgaver, som de skal løse selvstændigt og på egne vilkår, så er mit klare svar nej, siger Karen Ellemann, folkeskoleordfører i Venstre.
Hun understreger dog, at det er helt afgørende, hvordan man definerer det at lave lektier.
- Hvis skoler har afskaffet dag-til-dag opgaver med 10 regnestykker, der skal løses til i morgen, så har jeg ikke nogen røde alarmlamper.
- Men hvis man fuldstændigt afskaffer det, at elever får en opgave, som de skal løse på egne vilkår, så kan det være en glidebane i forhold til at være med til at uddanne elevernes evne til at tage et personligt ansvar, siger Ellemann.
Også Dansk Folkepartis uddannelsesordfører, Alex Ahrendtsen, understreger, at det er afgørende, at elever får lektier for og lærer at arbejde selvstændigt.
- Elever skal have lektier for, fordi det er en god måde at træne det, man har lært. Om det så foregår derhjemme, i en lektiecafé eller som en del af undervisningen, det må være en lokal beslutning.
- Men en helt lektiefri skole vil jeg være meget ked af. Jeg tror, det er vigtigt med en balance mellem lektier, der bliver lavet i undervisningen, og lektier der bliver lavet i en lektiecafé eller derhjemme, siger Ahrendtsen.
I en rundspørge udført af Kristeligt Dagblad - hvor 454 skoleledere har svaret på spørgsmålet om lektier - svarer hver fjerde skoleleder, at skolen i enkelte eller alle klasser har valgt helt at integrere lektier i undervisningen.
Det vil sige, at der i hvert fald er over 100 skoler i Danmark, hvor nogle elever hverken skal lave lektier hjemme eller i en lektiecafé efter skole.
/ritzau/