Offentlige ledere skal tage kommunikation alvorligt!

Ledelse

18/08/2013 10:00

Søren Jensen

Bogstavs- og navnelege med institutionsnavne vidner om, at mange offentlige ledelser kan blive meget bedre til at kommunikere. Der er store gevinster at høste. Denne blog vil løbende komme med synspunkter og forslag til hvordan.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Der var engang en forskningsinstitution, der hed Socialforskningsinstituttet. Så kom der en reform og lavede strukturen om. Nu hed den pludselig ”Det Nationale Forskningscenter for Velfærd”. Men alle kender jo det gamle navn, så forkortelsen SFI blev bevaret. Nu hedder institutionen ”SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (tidligere Socialforskningsinstituttet)”.
Der var også en gang, mange seminarier blev nedlagt. Så blev "professionshøjskoler" oprettet. En skulle hedde ”University College Copenhagen", men der var to professionshøjskoler i København. Så nu står der Capital i stedet for Copenhagen - ”Professionshøjskolen UCC – University College Capital”.

Jeg er sikker på, andre i den offentlige sektor kan finde eksempler i samme boldgade. For mig, som kommunikatør i den offentlige sektor igennem 20 år, er det et symbol på noget andet end ret forvirrende bogstavs- og navnelege. Det er også et tegn på, at mange ledelser og ansvarlige i den offentlige sektor kan blive meget, meget bedre til at kommunikere.
Kunne man forestille sig en privat virksomhed agere med deres branding og navne på samme måde over for kunder og leverandører? Det kan godt være, der opstår fusioner og nye markeder, men velfungerende virksomheder ved godt, hvad værdien af deres varemærke er.

For mig er det ubegribeligt, at der sker så mærkelige ting med noget så basalt som en institutions navn. Jeg mener, der er jo mange ansvarlige ledere i institutionerne. Der er bestyrelser, der er ministerier, der er politikere.

Jeg har svært ved at se det som andet end, at mange offentlige beslutningstagere har behov for at tage kommunikation langt mere alvorligt. Kommunikation er andet end markedsføring, spindoktorer, fine hjemmesider, sjov på facebook og pressemeddelelser.
Den økonomiske dagsorden, borgernes velfærdsforventninger, den politiske debat, den digitale udvikling og mediernes udvikling gør tilsammen mere end nogensinde, at “God offentlig ledelse også er lig med god kommunikation”.

Jeg er grundlæggende overbevist om, at den offentlige sektor kan kommunikere meget bedre og dermed høste store gevinster, mere arbejdsglæde, bedre velfærd og samlet set bidrage til mere vækst i Danmark.

På denne blog vil jeg derfor løbende skrive om mine synspunkter og ideer til forbedringer af den offentlige kommunikation. Mit håb er at bidrage til at placere kommunikation på nye måder i debatten om den offentlige sektors udvikling.

Du kan læse mere om min baggrund på www.komsj.dk.

Mest Læste

Annonce

10/12/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.