”Vi fik stor hjælp fra Absalon til at få realkompetencevurderingen gennemført, og det var da lidt følsomt, for mange af assistenterne var nervøse over udsigten til at skulle vurderes og også usikre på at komme skolebænken efter lang tid på arbejdsmarkedet. Men alle havde kompetencerne i orden, og de havde heller ikke problemer med at leve op til kravene under uddannelsen, som alle har fundet både inspirerende og vedkommende”, siger Sheila Vind, der glæder sig over, at det tværfaglige samarbejde er blevet styrket i forløbet.
”Det er rigtigt godt, at de får fokus på samarbejdet, fordi borgeren i sidste ende meget gerne må opleve, at kommunens ansatte har den samme forståelse af opgaven”, siger Sheila Vind, der oplever, at fællesskabsfølelsen er opstået helt naturligt i projektarbejdet, hvor deltagerne har været med til at stille krav til uddannelsen og senere har arbejdet tæt sammen om opgaveløsningen.
”Man kan mærke, at de har fået et sammenhold, som netop er det, som vi gerne ser, at de bringer videre til deres kolleger”, siger hun.
Tjeklister og kompetencer
Rent fagligt har uddannelsen også givet alle et løft – og en opdatering i forhold til den uddannelse, som deltagerne har haft i forvejen, fortæller Sheila Vind.
”Selv om man måske har lært om palliation i sin uddannelse, så er det vigtigt at få tingene genopfrisket. Det er ikke let at tage de alvorlige samtaler med de syge, og det kræver god træning at hjælpe de pårørende også. Og så har kurset jo også givet en tidssvarende opdatering på smertelindring og medicin. Over fire mødegange kommer man omkring en stor del af de problematikker, der ligger i det palliative, så vi har fået det ud af det, som vi håbede og kan arbejde videre ud fra et fælles udgangspunkt”, siger hun og fortæller, at forløbet også skal føre til en opdatering i servicen:
”Det her skal gerne munde ud i nogle opdaterede arbejdsmetoder og tjeklister, så borgerne og de pårørende altid får en tidssvarende service”.
Spredning i organisationen
Helt afgørende i projektet er derfor at sprede relevant viden til alle i hele organisationen. Det sker blandt andet ude i de forskellige teams, hvor afdelingerne typisk har et ugentligt møde, hvor kompetenceudvikling kan komme på dagsordenen. Her kan projektgruppen give oplæg til viden og diskussion, ligesom de ansatte kan lave øvelser og udveksle erfaring – samt koordinere indsatsen naturligvis. I den sammenhæng kommer de pårørende også ind i billedet: