Onsdag præsenterede det danske rederi Mærsk en rekord.
Selskabet har nemlig tjent ufattelige 203 milliarder kroner i løbet af 2022 - og det er det største overskud, en dansk virksomhed nogensinde har fået.
Nu vil nogle måske sidde og tænke, at det så også giver godt i statskassen, da selskabsskatten almindelig vis ligger på 22 procent i Danmark - men der tager de grueligt fejl.
Faktisk betaler Mærsk mindre end en syvendedel af, hvad danske selskaber normalt betaler: Sølle tre procent.
Modarbejder sine egne udsagn
I 2021 blev der ellers præsenteret en skelsættende aftale mellem 135 lande i det økonomiske samarbejde OECD.
Her blev man enige om at lave en mindsteskat på 15 procent på globalt plan, uanset branche.
Altså lige med undtagelse af shippingbranchen.
Og nu viser det sig, at selvom Mærsk selv har sagt, at man er åben for at betale mere i skat, så viser det sig nu, at de aktivt har arbejdet intenst for at få netop shippingindustrien undtaget aftalen i OECD.
Det viser en aktindsigt, DR har fået fra Skatteministeriet og Søfartsstyrelsen.
Tilbage i december sagde den daværende administrerende direktør i Mærsk, Søren Skou, ellers, at OECD bare skulle lave om på beskatningen af rederi-erhvervet, hvis man ønskede det, og at så ville rederiet fint leve med det.
Men noget tyder på, at Mærsk har talt med to tunger. Ph.D. og forsker i international skat ved Copenhagen Business School, Rasmus Corlin Christensen, vurderer nemlig overfor DR, at dokumenterne fra aktindsigten helt tydeligt viser, at Mærsk har arbejdet for at få den danske regering til at argumentere for, at shipping ikke skulle omfattes af denne her globale minimumsskat.
Mærsk bekræfter overfor DR, at de har holdt flere møder med de danske myndigheder, og at rederiet har arbejdet for, at myndighederne og regeringen skulle forsøge at undtage shipping fra OECD-aftalens minimumsskat på 15 procent.
Skattechef i Mærsk, Mette Mellemgaard Jakobsen forklarer, at arbejdet bundede i en bekymring for, hvordan reglerne ville blive implementeret, og at det kunne øge konkurrenceforvridningen.
Hun medgiver dog, set i lyset af dagens rekordoverskud, at det kan se lidt underligt ud, men hun påpeger, at det har været to ekstraordinært gode år for shippingbranchen.