2022 var et ekstraordinært godt år for den danske shippinggigant, Mærsk.
Men nu ser det ud til, at virkeligheden har ramt koncernen. I det netop offentliggjorte regnskab for tredje kvartal af 2023 er indtjeningen nemlig faldet med vanvittige 95 procent.
Og det betyder fyringer. Mange af dem.
DR skriver, at Mærsk planlægger at intet mindre end 10.000 stillinger på verdensplan. Mange af disse er tidsbegrænsede ansættelser, som ikke bliver forlænget, men der vil også være tale om fyringer.
Når hele manøvren er gennemført i løbet af 2024, vil Mærsks globale arbejdsstyrke således være mindsket fra 110.000 til 100.000
Det er uvist, hvor mange danske ansatte, der bliver ramt.
Ændrede markedsforhold
Læser man videre i delårsrapporten, kan man se, at massefyringerne skyldes ændrede markedsforhold og lavere omsætning.
"Vores industri befinder sig i en ny virkelighed med afdæmpet efterspørgsel, priser tilbage på historiske niveauer og inflationspres," udtaler den administrerende direktør i A.P. Møller, Vincent Clerc, i selskabets delårsrapport.
Forventningen er ifølge Ritzau, at fyringerne kan udløse besparelser på 600 millioner dollar på årlig basis i 2024, når man ser bort fra de engangsudgifter, der er forbundet med fyringerne.
Det svarer til mere end 4,2 mia. kroner.