Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Efter skuffende resultat: Ryanair skyder skylden på "nærige" kunder

Erhvervsliv

24/07/2024 13:26

J. Bøgen

Kan du følge hans tankegang?

Ryanair leverede først på denne uge resultater for det første kvartal, og det var ikke ligefrem positiv læsning for investorerne.

Overskuddet efter skat faldt nemlig med hele 46 procent i forhold til samme periode i 2023.

Resultatet er måske lidt overraskende, da antallet af rejsende med Ryanair samtidig er steget med omkring 10 procent til 55,5 millioner rejsende i årets første tre måneder.

Men hvordan kan profitten så falde så betragteligt?

Ifølge Ryanairs CFO (Chief Financial Officer) Niel Sorahan er det faktisk kundernes skyld - eller nærmere kundernes nærighed.

Sidste minut

Til Bloomberg siger Sorahan i et telefonopkald, at priserne på flybilletter faldt med 15 procent i det første kvartal, og at priserne ser ud til at falde yderligere.

Videre siger Sorahan, at kunderne simpelthen er en smule mere nærige eller sparsommelige. Det kommer blandt andet til udtryk i, at kunderne har en tendens til at bestille billetterne så tæt på afrejse som muligt for at få de billigst mulige billetter.

"Folk vil gerne ud at rejse, men de er bare en smule mere opmærksomme på, hvordan de bruger deres penge," uddyber han.

Sommertrafikken kan generelt hjælpe flyselskaber med at sætte en overordnet tone for året. Det er nemlig en lukrativ periode, da efterspørgslen ryger i top, når millioner af mennesker verden over får sommerferie.

Til trods for det faktum, har det i år været vanskeligt for flyselskaberne at forberede sig ordentligt på grund af forsinkelser i leveringer af nye fly samt et globalt IT-nedbrud, der holdt tusindvis af fly på Jorden i sidste uge.

Mest Læste

Annonce