Unge kontrolkøbere er igen blevet sendt på gaden for at teste, om butikker overholder loven om salg af alkohol og nikotinprodukter til mindreårige.
Over de seneste uger har Sikkerhedsstyrelsen udført 609 kontrolbesøg, der har efterladt en tydelig tendens: mange butiksmedarbejdere føler sig presset og usikre på deres arbejde.
Sikkerhedsstyrelsens seneste rapport viser, at omkring en tredjedel af de kontrollerede butikker har fejlet testen ved at sælge alkohol eller tobak til en mindreårig.
Men det er ikke kun de butikker, der dumper testen, som oplever konsekvenserne.
Usikkert arbejdsmiljø
Ifølge Coop, De Samvirkende Købmænd og fagforeningen HK har kontrolbesøgene påvirket arbejdsmiljøet i mange butikker, uanset om de har bestået eller ej.
"Vi har fået mange henvendelser om, at det er en meget ubehagelig fornemmelse. Det er ubehageligt for medarbejderne og skaber et usikkert arbejdsmiljø," fortæller Jannick Nytoft, administrerende direktør hos Coop, til DR.
Det usikre arbejdsmiljø har endda ført til, at nogle medarbejdere er blevet sendt hjem og har modtaget psykologhjælp, især i tilfælde hvor de har begået fejl og forårsaget, at butikken får en stor bøde.
Informationsdirektør i Coop Danmark, Jens Juul Nielsen, fortæller, at det i flere tilfælde er en lidt traumatiserende oplevelse, særligt for de yngste og mindre erfarne medarbejdere.
Selvom det er afgørende at sikre, at loven overholdes, er der bekymring over metoderne.
Nytoft peger på det ubehagelige ved, at unge kontrolkøbere sendes ud for at "overvåge og fremprovokere et ulovligt salg," hvilket kan føles som en fælde for butiksansatte, der allerede arbejder under pres.