Verdens måske mest kendte tøjkæde, svenske H&M, nedlægger 1500 stillinger.
Det skriver kæden i en pressemeddelelse.
Den voldsomme nedskæring i antallet af ansatte er en del af en manøvre, der skal spare tøjgiganten omkring 2 milliarder svenske kroner om året (1,4 milliarder danske kroner).
"Vi ved, at det kommer til at påvirke vores medarbejdere. Vi kommer til at støtte dem i at finde bedste løsning på deres næste skridt," siger administrerende direktør Helena Helmersson i meddelelsen.
Det skønnes, at nedlæggelsen af de 1500 stillinger vil koste H&M omkring 800 millioner svenske kroner, og det beløb bliver bogført i det 4. kvartal af gigantens regnskab.
Kommer i kølvandet på skuffende regnskab
Tøjgigantens storstilede spareplan bliver annonceret i en tid med rekordhøje elpriser, inflation og krigen i Ukraine.
Den usikre situation, verden befinder sig i i år, kunne da også aflæses i tøjfirmaets regnskab for tredje kvartal. Resultatet var påvirket af stigende omkostninger, en ugunstigt stærk dollar, samtidig med at forbrugernes købelyst skrumpede.
Analytikerne blev således skuffede, da H&M's overskud skrumpede fra 4,7 milliarder til 531 millioner svenske kroner i forhold til samme kvartal sidste år. Det svarer til 361,7 millioner danske kroner.
Et fald på 89 procent, der uomtvisteligt har givet direktionen i Stockholm alvorlige panderynker.
Derudover nedskrev den svenske tøjproducent sine russiske aktiviteter med 2,1 milliard svenske kroner, efter at krigen brød ud i Ukraine.
Kæden har omkring 107.500 fuldtidsansatte på verdensplan. Cirka 10.500 heraf arbejder i Sverige.
Den første H&M-butik i Danmark slog dørene op tilbage i 1967, og per 2020 kunne man shoppe i 79 af kædens butikker landet over.
Samme år, altså 2020, havde kæden lidt over 1700 ansatte herhjemme. Det vides ikke, om de mange stillingsnedlæggelser også rammer den danske gren af kæden.