Foto: Dan Nelson, Unsplash
Foto: Dan Nelson, Unsplash

Mange danske virksomheder tager stadig let på regler om privatlivsbeskyttelse

Erhvervsliv

15/07/2024 09:48

Redaktionen

En undersøgelse viser, at danske virksomheder halter i forhold til deres europæiske naboer, når det kommer til at tage GDPR-reglerne om privatlivsbeskyttelse seriøst.

En Fieldstat-undersøgelse lavet på vegne af Piwik PRO, som blandt andet inkluderer 300 danske selskaber, afslører, at en tredjedel (32%) af de danske respondenter ikke ved, om deres data opbevares udenfor EU. Det er ellers en væsentlig overtrædelse af GDPR-reglerne, hvis de gør. Personfølsomme data skal opbevares sikkert inden for EU’s grænser, medmindre der er specifikke aftaler med tredjelande.

Kun 56% af de danske virksomheder mener, at GDPR-kravene er nemme at forstå, hvilket er på niveau med Holland (55%), men betydeligt lavere end Tyskland (82%). 

Pris vigtigere end regler

Undersøgelsen viser også, at prisen er en mere vigtig faktor for danske firmaer end GDPR, når de vælger dataudbydere. Hele 46% angiver pris som en vigtig faktor, mens kun 42% nævner GDPR som en af grundene til at vælge europæiske leverandører. 

De svar har respondenterne givet, på trods af at 81% af dem også mener, at GDPR-reglerne er vigtige.

Positiv effekt af GDPR, men mindre end i andre lande

På trods af udfordringerne oplever flere virksomheder positive effekter af GDPR end negative. I Danmark mener en tredjedel, at GDPR har haft en positiv effekt på deres forretning, men de andre lande ligger i snit 10 procent højere. Kun 14,7% ser det som negativt, og det er det samme billede, som går igen i de andre lande.

Behov for europæiske alternativer – men danskerne holder fast i “big tech”

Der er et stigende ønske blandt danske virksomheder om at bruge leverandører indenfor EU, især hvis de kan konkurrere med “big tech”. Især inden for marketing er der fokus på techgiganterne, hvor det er svært at komme udenom især Google og Meta. Dog viser undersøgelsen, at 33,7% af de danske virksomheder faktisk ikke vil vælge europæiske alternativer til “big tech”, hvilket er det højeste tal blandt de fem undersøgte lande.

Seks år efter GDPR's indførelse er der stadig betydelig usikkerhed blandt danske virksomheder om, hvordan reglerne overholdes og drage nytte af dem. Det kan få konsekvenser for forbrugertilliden og resultere i bøder. Det er vigtigt, at danske virksomheder prioriterer compliance, hvis de vil følge med konkurrencen, og søger efter europæiske alternativer til datalagring og marketing, der kan sikre privatlivsbeskyttelse, siger Piotr Korzeniowski er CEO i Piwik PRO.

Læs hele undersøgelsen her (se s. 18 til 29 for danske tal)

Om undersøgelsen:

Undersøgelsen er gennemført Fieldstat research agency på vegne af Piwik PRO, og er baseret på svar fra 1800 respondenter fra 27 europæiske lande. Gruppen bestod af administrerende direktører og marketingchefer fra mellemstore og store virksomheder. Det største antal respondenter kom fra Danmark, Frankrig, Tyskland, Holland og Sverige, hvor hvert land tegner sig for 16,7 % af respondenterne. 300 danske virksomheder er blevet spurgt. Størrelsen på virksomhederne er fra 50 medarbejdere og op. Undersøgelsen blev gennemført i april 2024 ved hjælp af en computerassisteret webinterviewmetode (CAWI).

Mest Læste

Annonce