En stor del af verdens CO2-udledning kommer i dag fra tung transport på vejene. Derfor er PostNord i fuld gang med at undersøge, hvordan nye teknologier kan være med til at gøre hverdagen lettere for danskerne og samtidig bidrage til en grønnere fremtid.
Det kræver, at branchen tænker innovativt, og i den ånd har PostNord nu sendt den første pakke til vejrs.
"Vi var blandt de første i verden til at satse på et netværk af selvbetjente pakkebokse, som i dag er blevet en stor succes hos danskerne, ligesom vi stadig tester selvkørende pakkebiler og pakkebokse. Med test af droner tager vi endnu et kig ind i fremtidens pakkelevering, for at blive klogere på, hvilke muligheder der på sigt kan sikre en nem, effektiv og bæredygtig nethandel for alle," siger Stine Sander, Vice President Parcels hos PostNord Danmark.
Dronen, som PostNord har gennemført sin første test med, kan fragte mindre pakker og flyve ca. 100 km/t., mens større droner, der kan transportere flere hundrede kilo, er lige rundt om hjørnet.
Formålet med det udførte droneforsøg er at blive klogere på ny teknologi - og under forsøget fløj dronen mere end 50 kilometer.
I dag er en meget stor del af PostNords brev- og pakkehåndtering automatiseret ved hjælp af robotter, der både sorterer, fotograferer og scanner de mange millioner forsendelser, som PostNord hvert år håndterer.
Samtidig bliver stadig flere dieseldrevne pakkebiler erstattet af el-biler – noget, der for bare 20 år siden virkede fjernt, men som i dag er det en helt naturlig og integreret del af PostNords forretning.
"At afsøge mulighederne for dronelevering er spændende, men der er fortsat en del forhindringer på området, der begrænser brugen af teknologien i dag. Men hvem ved, hvordan det ser ud i fremtiden? Vi finder i hvert fald aldrig ud af det, hvis vi ikke gør os erfaringer med ny teknologi," siger Stine Sander.
Testen begyndte ved PostNords terminal i Køge og sluttede ved en privat bolig i Slagelse. Der er i første omgang tale om et forsøg, da det i praksis hverken teknologisk eller lovgivningsmæssigt kan lade sig gøre at udføre pakkeleveringer fra luften i stor skala endnu. Det betyder også, at der var en del af ruten, hvor dronen ikke måtte flyve.
Testflyvningen skal bidrage til yderligere erfaring og viden om de muligheder og begrænsninger droneflyvning har - både i dag og på den lange bane. Der er derfor endnu ikke konkrete planer om, at dronelevering skal implementeres som en del af PostNords netværk af leveringer.